סעיף 60 א' לחסד"פ קובע כך: " יידוע על העברת חומר חקירה לתובע בעבירת פשע ".

 

 

"(א)רשות התביעה שאליה הועבר חומר חקירה הנוגע לעבירת פשע תשלח לחשוד הודעה על כך לפיה כתובת הידועה לה, אלא אם כן החליט פרקליט מחוז או ראש יחידת התביעות, לפי הענין, כיקיימת מניעה לכך.

 

 

(ב)בהודעה תצוין כתובתה של רשות התביעה שאליה ניתן לפנות בכתב לבירורים ולהצגת טיעונים.

 

(ג) נשלחה הודעה לפי סעיף זה בדואר רשום, רואים אותה כאילו הומצאה כדין גם בלא חתימה על אישור מסירה.

 

 

(ד) חשוד רשאי, בתוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה, לפנות בכתב לרשות התביעה כאמור בסעיף קטן (ב), בבקשה מנומקת, להימנע מהגשת כתב אישום, או מהגשת כתב אישום בעבירה פלונית; פרקליט המדינה, פרקליט המחוז, ראש יחידת התביעות או מי שהם הסמיכו לכך, לפי הענין, רשאים להאריך את המועד האמור.

 

 

(ה) החליט פרקליט מחוז או ראש יחידת התביעות, לפיה ענין, מטעמים שיירשמו, כי הנסיבות מצדיקות זאת, רשאי הוא להגיש כתב אישום, בטרם חלפו 30 הימים ואף בטרם פנה החשוד כאמור בסעיף קטן (ד).

 

 

(ו) אין בהוראות סעיף זה כדי לשנות מהוראות סעיף 74.

 

 

(ז) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על מי שבעת העברתחומר החקירה היה נתון במעצר, והוגש נגדו כתב אישום בתקופת מעצרו.

 

 

(ח) הוראות החוק לתיקון סדרי המנהל (החלטותו הנמקות), התשי"ט-1958 לא יחולו לענין סעיף זה, ואולם תינתן לחשוד הודעה בכתב על החלטת רשות התביעה בהקדם האפשרי ורשאית רשות התביעה להזמין את החשוד להציג בפניה את טיעוניו בעל פה.

 

 

(ט) שר המשפטים, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, רשאי לקבוע סוגי פשעים שלגביהם לא יחולו הוראות סעיף קטן (א)".


זכות השימוע הינה זכות יסודה מוקנית לנחקר המאפשרת לו לשטוח את טענותיו במלואן בטרם הגשת כתב אישום. לכאורה ניתן לתקן ואף "לרפא" את הפגם במקרים שלא התקיימה חובת השימוע וזאת על ידי עריכת שימוע בדיעבד תוך תקווה שהתביעה תתעלם מכתב האישום שהוגש ותשמע את הנאשם בנפש חפצה כאילו לא הוגש עדיין כתב אישום, ובמידה ותשתכנע כי יש בטענותיו ממש תבטל את כתב האישום.

 

למרות שניתן ל"רפא" את הפגם באמצעות שימוע בדיעבד, אין הדבר רצוי. יש הבדל גדול בסטטוס של נחקר וחשוד לעומת סטטוס של נאשם. כמו כן, יש חשש שהמאשימה "תינעל" על עמדותיה כפי שהוצגו בכתב האישום ובחינת טענותיו של הנאשם לא תעשה באותה מידה של פתיחות, שהייתה נעשית במקרה שטרם הוגש כתב אישום וגובשה עמדת המאשימה. התביעה צריכה להקפיד על חובתה לערוך שימוש טרם הגשת כתב אישום.