המשטרה רשאית להוציא צו סגירה לעסק בו מוכרים משקאות משכרים, על פי סעיף 23 לחוק רישוי עסקים כדלקמן:


23. סגירת עסק של מכירת משקאות משכרים

 

 

(א) קצין משטרה בדרגת רב-פקד ומעלה רשאי לצוות בכתב על סגירה לאלתר של חצרים שבהם עוסקים במכירת משקאות משכרים, אם נוכח שהדבר דרוש לשמירת שלום הציבור או להחזרת שלום הציבור שהופר, ומותר למשטרה להשתמש בכוח באופן סביר כדי לבצע צו סגירה כאמור; צו לפי סעיף קטן זה תקפו יהיה לתקופה שפורשה בו, ובלבד שלא תעלה על שלושים יום, ויחולו עליו הוראת סעיף 22 כאילו היה צו הפסקה מינהלי.

 

 

(ב) סמכות לפי סעיף זה אינה גורעת מסמכויות אחרות לפי חוק זה.

 

 

לעתים המשטרה עושה שימוש לא סביר בסמכותה ומורה באופן שרירותי על סגירת עסק מבלי לברר לעומק את מידת מעורבותו של העסק באירועים פליליים שקרו בסביבתו של אותו עסק. כך קורה מצב שבעל עסק שבסמוך אליו הייתה קטטה שבמהלכה נפצע אדם, יכול להפסיד את מקור פרנסתו למשך חודש ימים, לאור הוצאת צו הסגירה על ידי המשטרה , כאשר אין לו שום מעורבות פלילית בקטטה ,שכל חטאו היה שהקטטה קרתה בעסקו או בסמוך לעסקו. המשטרה נוקטת באמצעי זה כסנקציה חמורה כנגד בעל העסק שמן הסתם לא היה לו שום אינטרס שתהיה אלימות בסביבת עסקו, ומן הסתם גם לא יכול לעשות את עבודת המשטרה ולמנוע את אותה אלימות.

 

 

עו"ד עופר בן אבי ייצג בעלת עסק באשדוד שהוצא נגד הפאב שבבעלותה צו לסגירת עסק למשך 30 יום על ידי המשטרה. עו"ד עופר בן אבי הגיש לבית משפט השלום באשדוד ערר על צו הסגירה המנהלי ונימק בקשתו כדלקמן:


ביום 27/2/11 הוציאה המשיבה צו סגירה נגד עסקה של המבקשת, כאשר סיבת הסגירה הייתה בעקבות קטטה שהתרחשה ביום 23/2/11, שלטענת המשיבה החלה בתוך העסק שבבעלות המשיבה. כמו כן, המשיבה הוסיפה בנימוקיה, בסעיף ד' לצו הסגירה, סיבה נוספת לסגירת העסק: היעדר רישיון עסק כנדרש בחוק.


צו הסגירה הוצא למשך 30 יום החל מיום הוצאתו, 27/2/11 .


סעיף 23(א) לחוק רישוי עסקים מתיר לקצין משטרה בדרגת רפ"ק ומעלה "לצוות בכתב על סגירה לאלתר של חצרים שבהם עוסקים במכירת משקאות משכרים, אם נוכח שהדבר דרוש לשמירת שלום הציבור או להחזרת שלום הציבור שהופר...".


המבקשת תטען שלא נמכרו מהעסק שבבעלותה המשקאות משכרים לניצים שהיו מעורבים בקטטה, וכי הקטטה לא החלה בעסק שבבעלותה, אלא התרחשה מחוץ לעסק. ראוי להוסיף ולציין בעניין זה, כי קיימים עסקים רבים ונוספים בסמוך לעסקה של המבקשת המוכרים משקאות משכרים.

 

 

5.המשיבה לא ציינה על גבי הצו, אם נמכרו משקאות משכרים מהעסק שבבעלות המשיבה ו/או מי מכר משקאות אלו בפועל.

 

 

6.לעניין נושא העדר רישיון עסק, כפי שנרשם בסעיף ד' לנימוקי הסגירה בצו, סוגיית היעדר רישיון עסק מקומה, אם בכלל בבית משפט אחר. נימוק סגירת עסק המתבסס על היעדר רישיון עסק,אינו צריך להיות רלוונטי לשיקולי המשטרה הואיל והיעדר רישיון אינו נמנה על שיקולי קצין משטרה, אותם רשאי הוא לשקול על פי סעיף החוק הרלוונטי לצו הסגירה.

 

 

7.המשיבה הורתה על סגירת העסק , לא בסמיכות לאירוע הפלילי, אלא כעבור מספר ימים!

 

 

נשאלת השאלה אם שלום הציבור שהופר, היווה את הסיבה העיקרית המאפשרת למשיבה להורות על סגירת העסק, מדוע לא עשתה זאת מיידית, אלא רק כעבור 4 ימים?

 

 

8.המשיבה לא קיבלה שום התראה בכתב על כוונת המשיבה לערוך לה שימוע, וכמו כן, לא קיבלה זמן סביר להתארגנות לסגירת העסק.

 

 

9.הסנקציה של סגירת עסקה של המבקשת הינה סנקציה פלילית- עונשית המופעלת כלפי המבקשת אשר לא חטאה כלל.

 

 

10.בנסיבות המקרה נשוא צו זה, סגירת העסק למשך 30 יום, אינה מידתית כלל, ויש בה פגיעה חמורה בחופש העיסוק ובפרנסתה של המבקשת.

 

 

בעקבות הסדר שהתגבש בין הפרקליטות לבין ב"כ המבקשת, קוצר צו הסגירה ב-10 ימים.


במקרים דומים של צווי סגירה לעסקים: לפני חקירה במשטרה,הגשת בקשות לבית משפט, או דיון בבית משפט, אני ממליץ להיוועץ בעו"ד הבקיא בתחום הפלילי והמנהלי. המידע שלפניכם הינו כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ואין המחבר נושא באחראיות כלשהיא כלפי הקוראים

 

 

עו"ד עופר בן אבי, עו"ד פלילי, תעבורה ודיני עבודה.
 


עודכן ב: 18/01/2023