ביום 1/1/08 נכנס לתוקפו צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק הקובע חובה לבטח עובד שאין לו הסדר פנסיוני מיטיב בהסדר פנסיוני מקיף.

 
מה שזה אומר שתשלומי המעביד לפיצויי פיטורים לפי הוראות צו זה יבואו במקום תשלום פיצויי פיטורים לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, בגין השכר, הרכיבים, התקופות והשיעורים בגינם נעשתה ההפרשה בלבד. העובד יהיה זכאי לקבלת ההפקדות ותשלומי המעביד עבור רכיב פיצויי הפיטורים  גם אם העובד התפטר מיוזמתו! 
 
הסייגים לקבלת כספי הפיצויים:
 
1. אם העובד משך את הכספים מקופת הגמל שלא עקב אירוע מזכה.
 
2. אם נשללה זכותו של עובד לפיצויי פיטורין, לדוגמא: עקב עבירה משמעתית או פלילית ורק אם שלילת הפיצויים נקבעה בהתאם להוראות בהסכם קיבוצי או בהתאם לפסק דין של בית הדין לעבודה.
 
בנוסף לאמור לעיל, ישנם גם הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה ענפיים הקובעים גם הם כי תשלומים לקופת ביטוח או לקרן פנסיה יבואו במקום פיצויי פיטורים לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, כפי שנקבע לדוגמא בצו ההרחבה בענף השמירה משנת 2009 שם נקבע כי ההפקדות ותשלומי המעביד עבור רכיב פיצויי הפיטורים לא ניתנת להחזרה למעביד, למעט אם העובד משך כספים מקופת הגמל לפני שקמה לו או לשאריו זכאות לקבלת הכספים מקופת הגמל לפי תקנונה בשל אירוע מזכה.
 
מקור חוק נוסף המאפשר קבלת פיצויי פיטורין נובע מכוח סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים הקובע כדלקמן:
 
סכומים ששולמו לקופת גמל לתשלום פיצויי פיטורים, או ששולמו או שהופרשו לקופת גמל לקצבה- אינם ניתנים להחזרה, להעברה או לשעבוד או לעיקול גם במקרה שהעובד בחר להתפטר מיוזמתו.
 
קיימת  לעובד אפשרות לדרוש את כספי הפיצויים במקרה שכספים אלו מיועדים לביטוח קצבה ולא נקבע בהסכם קיבוצי או בהסכם אחר שהוא ניתן להחזרה למעביד. ראוי לציין בעניין זה, כי אין עמדה חד משמעית בפסיקת בתי הדין לעבודה בעניין זכאותו של העובד לקבלת כספים אלו.
 
לפני פנייה למעסיק או הגשת תביעה לבית הדין לעבודה, אני ממליץ להיוועץ בעו"ד הבקיא בדיני עבודה ובזכויות העובדים במקרים של פיטורים או התפטרות.