סעיף 184 לחוק העונשין :מגדיר סכין ככלי בעל להב או כלי אחר שמסוגל לדקור או לחתוך. גם אולר הוא סוג של סכין לאור ההגדרה בחוק העונשין הקובע כי אולר הוא סכין באם הוא סכין מתקפלת שאורך להבה אינו עולה על עשרה סנטימטרים ושלא ניתן להפכה, בעזרת קפיץ או באמצעי אחר, לסכין שלהבה קבוע.

 

כלומר, "סכין" עפ"י החוק היא כלי שסוגל לדקור או לחתוך, בין אם קיימת בו להב בין אם לאו, ודי בכך שאותו כלי מסוגל לדקור או לחתוך. ניתן להבין שבגדר הגדרה זו כלולים כלים רבים ומגוונים שמסוגלים לחתוך או לדקור, כמו מספריים, אולר, חולץ פקקים, מברג ועוד כלים רבים, שבנסיבות מסויימות יכולים בהחלט לענות על הגדרת סכין.

 

 

העונש בגין החזקת סכין קבוע בסעיף 186 לחוק העונשין :

 

"המחזיק אגרופן או סכין מחוץ לתחום ביתו או חצריו ולא הוכיח כי החזיקם למטרה כשרה, דינו - מאסר חמש שנים".


הפסיקה קבעה, כי כדי להוכיח מטרה כשרה, על הנאשם להראות כי החזקת הסכין באותה עת נועדה לצורך מטרה ספציפית, ידועה וברורה מראש, בהבדל מהחזקה ערטילאית שנועדה למקום וזמן אחר, שאין בה משום החזקה כשרה. נקבע, כי נשיאת סכין ללא מטרה, אינה מהווה מטרה כשרה. כאמור, נשיאת סכין ללא מטרה מסויימת, אינה נופלת בגדר החזקת סכין למטרה כשרה.

 


הנטל להוכחת כשרות החזקת הסכין הוא על כתפי הנאשם. אין די בכך שנאשם יצביע על שימוש כלשהו לא פלילי, אלא עליו להוכיח מטרה מסויימת וכשרה להחזקת הסכין.


על הנאשם בהחזקת סכין להציג ראיות ברורות למטרת החזקת הסכין. לדוגמא, מקרה של נאשם שעו"ד עופר בן אבי ייצג בבית משפט הוכיח לתביעה המשטרתית, כי הנאשם הינו דייג חובב, ובעל מנוי דיג שבאמצעותו יכול לרכוש אביזרי דייג שונים, ביניהם גם סכין, כפי שנתפסה ברכבו . השוטרים בעת החיפוש ברכבו, של הנאשם, שייצגתי, אכן מצאו סכין בתא הכפפות, אך לא ציינו כי בחיפוש שביצעו גם היו חכות דיג בתא המטען.


כמו כן , בחקירתו של הנאשם, לא הורחבה החקירה לגבי תחביבו של הנאשם, הדיג , והוא גם לא נשאל שאלות חשובות שאילולא היה נשאל לגביהם בחקירה, לא היה מוגש נגדו כתב האישום בגין החזקת הסכין.

 

לאחר שהוצגו מסמכים שונים ע"י עו"ד עופר בן אבי, בפני התביעה המשטרתית, המאששים את טענות הנאשם, נעתרה התביעה המשטרתית, גם לאור עברו הנקי וגם לאור העובדה שהרשעה ורישום פלילי יובילו לפיטוריו המיידיים ממקום עבודתו.

 

בסופו של דבר, ביום 23.2.2011 , בבית משפט השלום באשדוד, ניתנה ההחלטה על מחיקת כתב האישום נגד הנאשם בטרם הקראה ..

 

לפני חקירה במשטרה או הגעה לבית המשפט, אני ממליץ להיוועץ בעו"ד הבקיא במשפט הפלילי.

 

המידע שלפניכם הינו כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ואין המחבר נושא באחראיות כלשהיא כלפי הקוראים


עו"ד עופר בן אבי, עו"ד פלילי, תעבורה ודיני עבודה.


עודכן ב: 18/01/2023