זכויות השומרים והמאבטחים על פי צו ההרחבה 2009

 

עובדים בחברות שמירה רבים אינם יודעים את כל הזכויות המגיעות להם על פי חוק, כך שרבים מהם נפגעים בשכרם וביתר הזכויות הסוציאליות.

 

חשוב מאוד לדעת, כי שומרים רבים אינם שולטים בשפה העברית ואינם יכולים לדעת ולהבין לעומק מה כתוב בתלושי המשכורת שהם מקבלים, כך שאין להם גם יכולת לדעת האם קיבלו את כל התשלומים להם הם זכאים.

 

לדוגמא: דמי הבראה, שעות נוספות, דמי חגים, הפרשות לפנסיה,שעות נוספות בשיעורים הנכונים, וכדומה. כמו כן, לא מעט שומרים אינם בקיאים בחוקי מדינת ישראל, בהסכמים הקיבוציים, בצווי ההרחבה ובפסקי הדין המטיבים את זכויותיהם. יש מספר מעסיקים שפוגעים בזכויות השומרים ולא משלמים להם את כל מה שמגיע להם על פי חוק ועל כן ראוי להיוועץ בעו"ד הבקיא בדיני עבודה ובזכויות השומרים.

 


ישנם זכויות רבות שומרים כלל לא יודעים כי מגיע להם לדוגמא:

 

1. תשלום עבור 9 ימי חג בשנה. שומר שעבד בחג זכאי לתשלום עבור החג בשיעור של 150% תוספת לשכר ובנוסף ליום מנוחה חלופי ללא תשלום.

 

2. הפרשות לפנסיה בענף השמירה הינן בשיעור גבוה יחסית לשאר העובדים במשק, וכל שומר זכאי להפרשות לפנסיה מקיפה לאחר 6 חודשי עבודה, שהם תקופת ניסיון. בהתאם לצו ההרחבה בענף השמירה, השומרים זכאים להפרשות לקרן הפנסיה החל מיום תחילת עבודתם וגם אם לא בוצעה ההפרשה במועדה, צריכה להיות מופרשת באופן רטרואקטיבי ממועד תחילת עבודתם.

 

3. השתתפות השומר במטווח או באימון ירי תהיה על חשבון המעסיק בלבד והמעסיק יישא בעלות המלאה של המטווח. השתתפות השומר במטווח תיחשב כיום עבודה.

 

4. המעסיק לא יגבה מהשומר שום תשלום בגין הנשק או הביטוח או רישיון הנשק.

 

5. למעסיק אסור להוריד משכרו של השומר תשלום עבור הפסקות, אלא אם כן יצא השומר משטח העבודה.

 

6. משרה מלאה של שומר היא 43 שעות בשבוע, 186 שעות בחודש ומעבר למכסה זאת חייב המעסיק בתשלום שעות נוספות.

 

7.המתנה בין משמרות של שומר במהלך היום המתנה של 8 שעות ובלילה המתנה של 7 שעות.

 

המידע שלפניכם הינו כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ואין המחבר נושא באחריות כלשהיא כלפי הקוראים.

לפני פנייה למעסיק או לפני הגשת תביעה לבית הדין לעבודה, אני ממליץ להיוועץ בעו"ד הבקיא בדיני עבודה ובמיוחד בזכויות העובדים בענף השמירה.

 


עודכן ב: 17/08/2011