במקרה של פיטורי ספורטאי אשר נחתם עמו חוזה העסקה לתקופה קצובה, הרי שבהתאם לסעיף 9 לחוק פיצויי פיטורין, נקבע כי כאשר תמה התקופה קצובה אשר מצוינת בחוזה ההעסקה, והחוזה אינו מחודש לתקופה נוספת, העובד ייחשב כאילו פוטר. זאת אלא אם כן המעסיק הציע לעובד לחתום על חוזה לתקופה נוספת או לחדש את החוזה, ואילו העובד סירב להצעתו. במקרה כזה ייחשב הדבר כאילו העובד התפטר.


כמו כן קובע החוק כי אם המעסיק מעוניין להציע לעובד לחדש את ההסכם, ההודעה על כך צריכה להימסר לעובד לפחות שלושה חודשים לפני שמסתיימת תקופת ההסכם.


האם ספורטאי זכאי לפיצויי פיטורין במקרה של אי חידוש החוזה?


הסוגיה המשפטית שנדונה בבתי הדין האזוריים לעבודה, האם ספורטאי שחוזה העסקה שלו הסתיים והספורטאי לא זכה להארכת חוזהו זכאי לקבל פיצויי פיטורין, נדונה במספר מקרים.


בפסיקת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בתביעה שהוגשה על ידי שחקן הכדורגל טננבוים יונתן נגד עמותת הפועל רעננה, נקבע בפסק הדין, כי עמותת הפועל רעננה לא הציגה ראיות להצעה לחידוש החוזה עם השחקן וכי נטל הבאת הראיה מוטל על העמותה (המעסיק).


האם ניתן לקבוע פיצויי פיטורין בחוזה שחקן?


בית הדין קבע עוד, כי ההוראה בחוזה שקבעה שכר כולל פיצויי פיטורין מנוגדת לחוק פיצויי פיטורין, אשר קובע בסעיף 28 לחוק, כי אין לקבוע בהסכם-שכר הכולל פיצויי פיטורים-אלא באישור שר העבודה והרווחה.


לעניין זכויות סוציאליות להן זכאי שחקן הכדורגל, נקבע בפסיקה, כי השחקן זכאי להפרשות המעסיק לגמל בהתאם להוראות צו ההרחבה הכללי לביטוח פנסיוני במשק.


האם שכרו של הספורטאי יכול לכלול רכיב פיצויי פיטורין?


בפסיקת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בתביעה שהוגשה על ידי שחקן הכדורסל ג'ו דאוסן נגד עמותת מכבי ראשון לציון, נקבע בפסק הדין, כי טענת עמותת מכבי ראשון לציון, לפיה השחקן הועסק למשימה מוגדרת ומשהושלמה - תם החוזה ולפיכך אין הוא זכאי לפיצויי פיטורין, לא הוכחה כלל ועיקר.


נוסף על כך קבע בית הדין, כי אין לקבל את טענת העמותה, לפיה שכרו של התובע כולל בתוכו פיצויי פיטורין, שכן העמותה לא הציגה אישור הממונה על יחסי עבודה ששכרו של השחקן כולל פיצויי פיטורין.


בית הדין קיבל את טענת השחקן לזכאותו לפיצויי פיטורין בהתאם לסעיף 9 (א) לחוק פיצויי פיטורין שקובע כאמור כי אם העובד הועסק לפרק זמן קצוב והתקופה הסתיימה ללא חידוש החוזה, הדבר ייחשב לפיטורי העובד, מלבד מקרים שבהם המעסיק הודיע לעובד כי ברצונו לחדש את החוזה אולם העובד לא היה מעוניין בכך, ובמקרה כזה ייחשב הדבר כאילו התפטר.


מאחר והעמותה לא חידשה עמו את החוזה לאחר 3 עונות בהן שיחק אצלה. בית הדין עוד קבע, כי אין רלוונטיות לרצונו או אי רצונו של השחקן להשתחרר מההסכם ועל פי סעיף 9 לחוק פיצויי פיטורים מדובר בפיטורים המזכים בפיצויים.