אובדן כושר עבודה הנו מצב בו עובד מאבד את כושרו לעבוד באופן קבוע או חלקי וזאת עקב תאונת עבודה, תאונת דרכים, רשלנות רפואית או עקב מחלת מקצוע.


רופא תעסוקתי הינו רופא המתמחה בביצוע בדיקות ומתן חוות דעת רפואיות לעובדים, אשר נפגעו בתאונת עבודה, תאונת דרכים בדרך לעבודה או בדרך חזרה הביתה מהעבודה, מחלת מקצוע או כל תאונה הקשורה לעבודה. חוות הדעת הרפואית נעשית באופן בלעדי על ידי רופא תעסוקתי בקופת החולים בה חבר העובד.


מטרת חוות דעת רפואית לאחר תאונת עבודה, נועדה להעריך את כשירותו של העובד לגבי המשך העסקתו ועל מנת לקבל פיצויים מהמעביד ועל מנת לקבל פיצויים בגין פגיעה מהעבודה מהמוסד לביטוח לאומי.


בסמכותו של רופא תעסוקתי לערוך בדיקות שונות במקום העבודה על מנת להעריך טוב יותר את מסוגלותו של העובד לתנאי העבודה במקום העבודה.


בסמכותו של רופא תעסוקתי לאשר לעובד היעדרות ממושכת מהעבודה, ולקבוע אובדן כושר עבודה חלקי או מלא


עובד שנפגע בתאונת עבודה, בתאונת דרכים או כתוצאה ממחלה, וקיבל חוות דעת מרופא תעסוקתי, צריך לשלוח למעסיק מכתב המציין את מגבלותיו בצירוף חוות הדעת מטעם הרופא התעסוקתי, ככל ומצוינות מגבלות בחוות הדעת תוך אפשרות לשבץ את העובד בהתאם למגבלותיו, על העובד לתת למעסיק אפשרות למצוא עבורו תפקיד התואם את מגבלותיו.


ככל ולמעסיק אין תפקיד אחר ההולם את מגבלותיו של העובד, אזי עליו למסור לעובד מכתב הפסקת עבודה ולשלם לו פיצויי פיטורים מלאים.


מגבלות נפוצות שנרשמות בחוות הדעת, לדוגמא: עבודה הכרוכה בכיפופים חוזרים בגב, הגבלה בנשיאת משקלים כבדים, הגבלה בעבודות הכרוכות במאמצים פיזיים.


ישנם מקרים בהם חוות הדעת, קובעת בצורה נחרצת, לדוגמא: העובד אינו כשיר לעבודה בתפקידו, ללא צפי לשינוי בתקופה הנראית לעין, ממליץ על פיטוריו או מיצוי זכויותיו.


חוות דעת של רופא תעסוקתי הקובע נחרצות, כי העובד אינו כשיר לעבודה ללא מתן חלופות וללא ציון מגבלות, מאפשרת לעובד לתבוע מהמעביד פיצויי פיטורים מלאים.


דוגמאות למקרים בהם שולמו לעובד פיצויים עקב אובדן כושר עבודה:


מקרה לדוגמא בו הוגשה תביעה של עובד שהועסק בתפקיד פחח במוסך באזור המרכז במשך 8 שנים, על פי חוות הדעת מטעם רופא תעסוקתי, נקבע, כי התובע אינו יכול לעבוד בתפקיד פחח או בעבודות הכרוכות בהרמה ונשיאת משקלים כבדים וכיפופי גב תדירים, מאחר ולא היה באפשרות המעסיק להציע לתובע עבודה התואמת את מגבלותיו, התובע היה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים מלאים. במקרה זה קיבל התובע פיצויים על סך של 67,000 שקלים.


במקרה בו הוגשה תביעה של עובד שהועסק בתפקיד חשמלאי באזור המרכז במשך שנתיים לערך, על פי אישורים רפואיים, נגרמה לתובע החמרה רפואית בעקבות שבר בחוליות בעמוד השדרה. במקרה זה לא היה ברשותו של התובע חוות דעת רופא תעסוקתי, אך ההחמרה במצבו הרפואי גרמה לו להתפטר עקב מצב רפואי לקוי. במקרה זה קיבל התובע פיצויים על סך של 40,000 שקלים.


מקרה של עובד שהועסק כפועל ייצור במפעל אלומיניום, במשך 20 שנים, קיבל העובד אישור רופא תעסוקתי שקבע, כי העובד אינו יכול לעבוד בתפקידו במפעל, למעסיק לא הייתה עבודה אחרת להציע לעובד, התואמת את מגבלותיו. במקרה זה קיבל העובד פיצויי פיטורים על סך של 146,000 שקלים.