עבירת מהירות מופרזת היא אחת העבירות החמורות על פי פקודת התעבורה אולם גובה העונש נקבע בהתאם לחריגת המהירות שביצע הנהג.


על התביעה להוכיח, מעבר לכל ספק סביר, כי הנאשם עבר את העבירה בה הוא מואשם. כדי להוכיח עבירת מהירות, בדרך כלל, לא ניתן לסמוך על חושיו הטבעיים של השוטר שעצר את הנהג.

 

למרות זאת, שוטר שנוסע בכביש מהיר במהירות של 90 קמ"ש יוכל להעיד כי הנהג ברכב החולף נסע במהירות הגבוהה מ 90 קמ"ש. אולם במקרה זה, קשה להוכיח את המהירות המדויקת בה נסע הרכב החשוד ולהכריז עליה מהירות מופרזת, ובהתאמה לא ניתן להתאים את סוג העבירה לנאשם.

 

עבירת מהירות מופרזת היא חריגה מעבר למהירות המותרת במקצה מסויים לפי התמרורים המורים על גובה מהירות הנסיעה המוסדרת בהתאם לתקנה 54 לתקנות התעבורה.


בדרך עירונית המהירות המותרת לרכב מנועי הינה 50 קמ"ש מלבד אם יש תמרור המורה אחרת.


דרך לא עירונית המהירות המותרת לרכב מנועי הינה 80 קמ"ש אלא אם כן יש תמרור המורה אחרת.


בדרך לא עירונית המחולקת על-ידי שטח הפרדה בנוי המהירות המותרת לרכב מנועי הינה 90 קמ"ש.


בדרך מהירה המהירות המותרת לרכב מנועי הינה 110 קמ"ש מלבד אם יש תמרור המורה אחרת.

 

מעבר למהירויות אלו אתה נוהג על מהירות מופרזת עפ"י החוק.


יש לחלק בין עבירות מהירות מופרזת המבוצעות בשטח עירוני לבינעירוני:


בתחום העירוני


עד 20 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - 250 שקל (ללא נקודות).
21-30 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - 750 שקל (+ 8 נקודות).
31 קמ"ש ומעלה מעל המותר - הזמנה לדין ו-10 נקודות

 

 

בתחום הבינעירוני


עד 25 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - 250 שקל (ללא נקודות).
26-40 קמ"ש מעל המותר - ברירת משפט - 750 שקל (+ 8 נקודות).
41 קמ"ש מעל המותר ומעלה - הזמנה לדין ו-10 נקודות


בכל מקרה של הזמנה לדין רשאית משטרת ישראל לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג על ידי צו לפסילה מנהלית ל-30 יום. עוה"ד רשאי להגיש בקשה לביטול הפסילה המנהלית, הליך שימושי מאוד המבוצע מדי יום.

 

כדי להוכיח עבירות של נסיעה במהירות מופרזת נעזרת התביעה בכלים אלקטרוניים הנמצאים ברשות שוטר התנועה ואשר לפיהם יכול השוטר לקלוט בדיוק אלקטרוני את מד המהירות של הנהג החשוד ולקבוע אם נהג במהירות מופרזת. חובת ההוכחה לקיום עבירת מהירות היא על התביעה ולכן, בית המשפט צריך לעמוד על טיבו של אותו מכשיר, ולא לקבל כמובן מאליו את ביצועיו כאמינים.

 

במידה והמכשיר היה תקין בעת הפעלתו, צריכה התביעה להוכיח כי השוטר אשר הפעיל את המכשיר אכן תפעל אותו בהתאם להוראות המכשיר ושבוצעו לגביו כל הבדיקות השגרתיות והמיוחדות לבדיקת תקינותו לפני ההפעלה ולאחריה, ושהמכשיר תוחזק ונשמר בהתאם להוראות היצרן.


השוטר יצטרך להעיד בחקירה ראשית בדיון המשפטי על הידע הבסיסי אשר ברשותו. עליו להגיד אם הוא יודע לבדוק את המכשיר והאם הוא בדק את המכשיר. בנוסף, עליו להציג תעודה של קורס הכשרה שעבר במשטרה להפעלת המכשיר.

 

לכן, אם קיבלת דוח מהירות מופרזת המסתמך על חושיו של אמצעי אלקטרוני שהופעל בידי שוטר ואתה בטוח כי לא נהגת מעל המהירות המותרת מומלץ ביותר להיעזר בשרותיו של עורך דין תעבורה, הבקיא בתחום ואשר ידע לעמוד על סיכוייך להפריך את תוצאות המכשיר האלקטרוני ולסייע בזיכוייך בדין.
 


עודכן ב: 08/07/2015