העוקץ הניגרי :


"... אתה חייב לעזור לי! קיבלתי 4,500,000,000$ אני רק צריך להעביר 2,000 יורו...."


או


"... אתה חייב לעזור לי גנבו ממני 2000 יורו...."


מוכר לכם ?


עשרות ישראלים נופלים לתוך מלכודת המכונה "העוקץ הניגרי" המבטיח לנו עושר בלתי מוסבר ובדרכים בלתי שגרתיות. וכן חלקנו עדיין מאמינים.


ובמה דברים אמורים? משרדי, המתמחה בין היתר בחדלות פירעון, מקבל פניות רבות מלקוחות אשר קיבלו פניות רשמיות בדואר ישראל ובחשבונות הדואר האלקטרוני הכולל את שמם המלא לרבות מספרי תעודות זהות.


הפנייה מופנית ישירות עם בקשה פשוטה: צור קשר על מנת לקבל 10,000,000, ₪, היות ובת דודה שלך השאירה ירושה וטבעה בצונאמי (סיפור אמיתי לגמרי!), על מנת להתחיל את התהליך השולח-העוקץ מבקש מסמכים רשמיים של הנמען, חשבונות בנק ומידע אישי נוסף.


במקרה שהקורבן האמין לעוקץ, מבצע התרמית שולח מסמך מזויף בעל חותמות רשמיות כגון לוגו של עו"ד או גורם רשמי אחר בכתובות מזויפות ובתמונות שנלקחו מהאינטרנט. בפועל, אותם גורמים שלכאורה מעורבים במכתב זה לא קיימים כלל!


במקרה האחרון שהופיע במשרדי, חקרתי ומצאתי (חייב להודות שזה היה בעיון מהיר) כי ניתן לראות את אותו מכתב עם אותו הלוגו המתנוסס על המכתב מופיע בכל אתר ברשת, רק הכינוי של השולח והסיפור הוחלף : נסיך ניגריה, עו"ד המטפל בעיזבונות מספרד, ירושה שממתינה שנים רק לך או עזרה פשוטה לבחורה חביבה בצורה של העברה כספית אשר תזכה אותנו בידידות עמוקה...


אותה פעולה מופצת למספר רב של נמענים, רובנו לא מגיבים לסוג זה של בקשות, אך אפילו אחוז קטן של מאמינים, גורם לעוקץ להמשיך במעשיו. למרבה הצער פעם היו אלה אנשים מבוגרים שנפלו בפח, כיום גם אנשים תמימים, צעירים ומשכילים שעובדים למחייתם נותנים אמון באדם מיבשת אחרת המנסה את מזלו וממהרים לשלם לו אלפי שקלים. לחינם.


סיבה נוספת להיכלל בסטטיסטיקה של העוקץ הניגרי, היא שהסכומים שמבצעי ההונאה מבקשים הם קטנים מהרווחים המובטחים בעסקה כגון שכ"ט עו"ד בטיפול ההעברה ומילוי הטפסים.


הציבור הישראלי ששנים ממלא טפסי לוטו ומנוי במספר רב של כרטיסי פיס ולא זוכה, מאמין כי אולי יש סיכוי אחד למיליון שבאמת הדודה שלו חשבה רק עליו והורישה מיליונים וכבר הם רואים איך חייהם משתפרים בקלי קלות.


רוב תשובות "הנעקצים" לאחר גילוי ההונאה הנם: "שילמתי 1,000 יורו לסיכוי שהפעם זה באמת נכון"  או "חשבתי שלי זה לא יקרה."


אז מה באמת גורם לנו הישראלים, שכל אדם שלישי הנו עו"ד בהשכלתו ורובם בעלי השכלה פיננסית כזו או אחרת, לתת אמון ולשבור חסכונות?


במציאות הכלכלית של היום וטשטוש הבדלי המעמדות בישראל אשר נותנים את אותותיהם, ניתן להבחין כי המעמד הבינוני כמעט שאיננו עוד, וכל אחד מאתנו בדרך להיות "לקוח פוטנציאלי" של לשכת ההוצאה לפועל.


לכן אנו מרשים לעצמנו לחלום על פרס ממפעל הפיס אשר יציל אותנו מהעו"ש או יקדם אותנו אל עבר החלום הישראלי: דירה בבעלותנו ללא השתעבדות מוחלטת לבנקים.


התרחקות החלום הישראלי והמחייה היומיומית הקשה מנשוא מביאה אותנו, הציבור הישראלי, לבצע מעשים פזיזים ללא מחשבה, או, לפעמים, במחשבה לא נכונה.


"העוקץ הניגרי" הוחלף בשנים האחרונות "בעוקץ הישראלי", האיש הדמיוני מיבשת אחרת הוחלף בדמות עם פנים שם וכתובת. פעם בכיסוי של ברוקר ווילה בסביון ופעם מנהל "בנק סודי" עם תשואה נהדרת.


המלצתי לכל אדם באשר הוא גם עם מחייתו קשה ועשה את כל המסלול של צבא, עבודה לימודים גבוהים וכו' לא לחפש קיצורי דרך!!!
כן הייתי ממליץ להעז, לחשוב מחוץ לקופסא, להשקיע ולנסות דרכים חדשות.


אשר על כן, ברגע שמגיעה הישועה בדמויות כפי שפורטו לעיל ממליץ לזרוק לפח ולא לבקש פרטים נוספים על זהות השולח (האמונה הקטנה שבליבנו עלולה לצוץ שוב ולהשפיע על השכל הישר!) וליידע את הסובבים אתכם.


היה ועדיין לא השתכנעתם תמיד יש את גוגל, פייסבוק ושאר פורומים אשר ישפכו אור על המקרה.