לפני מספר חודשים (נכון ליוני 2019), נכנס חוק המזומן לתוקפו, וכיום אדם יכול לשלם עד 11 אלף שקלים במזומן כאשר מדובר בתשלום עבור עסק ועד 50 אלף שקלים בין אנשים פרטיים. עבור חלקנו, חוק זה איננו משפיע כלל על סדר היום, אך עבור בעלי עסקים שונים, מדובר היה לא פחות מרעידת אדמה.


מטרתו של החוק היא ברורה לכול - המחוקקים הגיעו למסקנה כי הגיעה השעה להגביל את השימוש במזומן. אך מדוע הוכפפה מגבלה כה מחמירה?


חוק המזומן - המלחמה בשוק השחור


ישראל ידועה כמעצמת הייטק, כמובילה בהון אנושי, אך למרבה הצער היא מחזיקה גם בצדדים אפלים יותר דוגמת שוק שחור משגשג והעלמות מס. מיותר יהיה לציין את המספר הגבוה של שמות המפורסמים שעלו לכותרות עם חשדות להעלמות מס וכמה ידוענים שאף הורשעו.


מטרת החוק אם כן, הינה למגר את תופעת העלמות המס ולהפוך אותה עד לכמעט בלתי אפשרית.


הענישה על עבירת החוק


מומלץ שלא להיכנס להרפתקה מיותרת אל מול רשויות המס למודות הקרבות. כל התכסיסים השונים לאגף את המגבלה המחמירה עלולים לעלות בתוהו והם גם אינם שווים את הענישה הכבדה.


המחוקק קבע כי כל מעשה רמייה דוגמת חלוקת עסקה למספר תשלומים במזומן וכיוצא בזה, עלולה להוביל לקנסות כבדים ואף למאסר בפועל.


בשטח, עוד טרם נראתה אכיפה משמעותית, אך על-פי רשויות המס, גם טרם אותרו עבריינים שהתעלמו מן המגבלה. ניתן לשער כי בהמשך, עוד נחזה כיצד ההתראה על הנייר, תקבל משנה תוקף ותיושם בעת הצורך.


בעלי עסקים - עמדו על המשמר


חוק הוא חוק, ומומלץ שלא להיכנס לסאגה מיותרת מול הרשויות שכן אחוז ההרשעות בישראל הוא מן הגבוהים בעולם. אך טבעי כי בעלי העסקים הם אלו שצריכים לשים את הדגש ולקחת הנושא במלוא הרצינות והחומרה.


התיעוד והבקרה של רשויות המס על ההוצאות וההכנסות של בעלי העסקים הוא נגיש יותר וכל עבירה ולו הקטנה ביותר, עלולה להביא עמה ענישה כבדה.


ומה מורגש על פני השטח?


רשויות המס הביעו לאחרונה שביעות רצון והעידו כי החוק אכן נאכף ומיושם בהצלחה. להכרזה זו מצטרפת גם אסמכתא סטטיסטית שכן לאורך המחצית הראשונה של שנת 2019 עלה היקף עסקאות האשראי בלמעלה מ-10% לעומת אשתקד.


עבור רשויות החוק מדובר במגמה חיובית המאפשרת בקרה מדויקת וממוחשבת של תזרים הכספים בין אנשים פרטיים ובין עסקים וכפועל יוצא מיסוי.


חשוב לדעת


לאלו שממש מתעקשים לרדת אל הרזולוציות הקטנות ביותר, יש לציין כי חוק המזומן תקף גם על שיקים. במקרים אלו, גם הניסיונות לעקוף את המגבלה לא יועילו שכן הבנקים עצמם לא יהיו מורשים לכבד הפקדות שכאלו.


יש לצפות כי בעתיד הנגלה לעין, עוד נרגיש את פועלם של הגורמים המשפטיים השונים עם אכיפה קפדנית לצורך התראה. חשוב לזכור כי אין זה חוק שפועל כנגד האזרח הפשוט או בעלי העסקים, כי אם חוק שמטרתו למגר את תופעת ההון השחור, ובשל כך - כל האמצעים כשרים.


אייל אשכנזי - עורך דין הוצאה לפועל, פשיטת רגל וליטגציה מסחרית.