כניסתו של חוק חדלות פירעון החדשב-15.9.2019 נכנס לתוקפו חוק חדלות הפירעון החדש אשר מסדיר את כל ההליכים אותם צריך לעבור אדם אשר איננו יכול לשלם את חובותיו. בניסוחו של החוק ואישורו, המחוקק שם לעצמו למטרה לאפשר את שיקומו הפיננסי של החייב מצד אחד ומן הצד השני הנושים יוכלו להגדיל את שיעור החוב.

 

כמו כן, בעוד שרבים רואים בחוקים אלו כדורסניים כלפי החייבים, הרי שמטרתם העיקרית היא לאפשר את הבראתם הכלכלית ושילובם מחדש כחלק מן הכלכלה המקומית. אודות חוק חדלות פירעון תשע"ח 2018חוק חדלות פירעון או בשמו המלא פירעון ושיקום כלכלי, בא במטרה להוות אלטרנטיבה לחוק פשיטת הרגל הקיים.

 

עם זאת, רצוי כבר בעת הזו להבהיר, כי כל הליך שנפתח טרם כניסת החוק לתוקפו, הרי שהוא יבוסס על פקודת פשיטת הרגל תש"ם 1980. התנהלות אל מול גוף ההוצאה לפועל החוק החדש קובע כי הליכי חדלות פירעון יתנהלו תחת אחריותו של גוף ההוצאה לפועל, וזאת במידה וחובותיו של היחיד הינם נמוכים מ-150 אלף שקלים. זה המקום לציין טרמינולוגיה חדשה שנכנסה בחוק זה אשר משנה את השם מ"חייב" ל"יחיד".

 

במטרה היא לנסות ולהפחית מחומרת המעשה שבאי-תשלום החובות, ולהציג את היחיד כאדם אשר נקלע למורכבות כלכלית. אין הוא עבריין כי אם אדם המבקש להשתקם ולשלם את חובותיו כחוק. התנהלות אל מול בתי המשפט עד כה, חוק פשיטת הרגל התיר את הדיונים בהליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון בקרב בתי המשפט המחוזיים בלבד.

 

עתה עם השינוי בחוק, הוסמכו גם בתי משפט השלום לדון בהליכים אלו. עם זאת, כדי שההליכים יובאו אל מול בית המשפט, על החייב להחזיק בחובות של למעלה מ-150 אלף ₪. כל עוד חובותיו נמוכים מכך, הרי שעליו להתנהל אל מול גוף ההוצאה לפועל.אל בית המשפט המחוזי, יש לציין, יגיעו אך ורק הליכי חדלות פירעון של תאגידים.- פירוקי חברות.

 

רישום חדלות פירעוןהחוק גם קובע כי ישנו סף שמתחתיו לא יכול החייב לרשום על שמו חדלות פירעון. התנאי הקיים כיום לצורך הגשת הבקשה לחדלות פירעון הינו חוב שאיננו פוחת מ-50 אלף שקלים. כל חוב נמוך מכך, ייבחן באופן פרטני ומיוחד.את לשכות היחידה לחדלות פירעון מטעם ההוצאה לפועל, ניתן למצוא בטבריה, חיפה, כפר סבא, תל אביב, ירושלים ואשקלון.

 

יש לציין כי החייב יכול להגיש בקשה לפתיחת הליכים גם אם קיימים חובות שעוד לא הובילו לפתיחת תיקי הוצאה לפועל. עם זאת, על החייב לעמוד בתנאי סף הקבועים בחוק: •לחייב זיקה מוכחת לישראל בחצי השנה האחרונה אשר מעידה כי זהו מרכז חייו.•לחייב ישנם נכסים/עסקים בישראל המנוהלים על-ידו. * שימו לב כי חייב להתמלא תנאי אחד מבין השניים.

 

כיצד יש לפתוח בהליכי חדלות פירעון?

 

הקדמה הטכנולוגית לא פסחה גם לשכות ההוצאה לפועל, ובאפשרותכם להגיש את הבקשה עם טופס מקוון. עם זאת, לא מן הנמנע שמילוי הטפסים יביא עמו קשיים באשר להבנת כלל הסעיפים השונים.המלצתנו היא לבצע את ההליך מתחילתו יחד עם עורך דין המתמחה בתחום החלטה אודות חדלות פירעון מרגע הגשת המסמכים, הטפסים מועברים לטיפולה של יחידת חדלות הפירעון.

 

כל עדכון באשר לנעשה עם המסמכים, מועבר ישירות אל החייב באמצעות מסרון SMS. חשוב לעקוב אחר עדכוני היחידה לחדלות פירעון שכן אם יתגלה כי חסר מסמך מסוים, הרי שיגיע עדכון המבקש את השלמת המידע.עם תום בדיקת הנתונים, תחליט היחידה לחדלות פירעון אם אכן התקיימו כלל הקריטריונים הנדרשים לצורך פתיחת ההליכים הנדרשים בין החייב אל מול נושיו.

 

התייעצו עוד היום עם עורך דין משרד עורכי דין אייל אשכנזי, מתמחה בתיקי הוצאה לפועל ופשיטת רגל. נקלעתם לתסבוכת כלכלית ואינכם יודעים מה הצעד הנכון הבא? נשמח לעמוד לשירותכם ולהתוות יחד עמכם אסטרטגיה משפטית נכונה ובריאה כלכלית.