מידי קיץ אנו עדים לעשרות מקרי טביעה בחופי הים במדינת ישראל. מנתונים שפרסם משרד הפנים בתחילת עונת הרחצה עלה כי ‮62 ‬בני אדם טבעו למוות בעונת ‮2102 ‬בחופי ישראל‮, ‬ירידה של‮ %81‬במקרי הטביעה למוות ביחס לשנה הקודמת‮. ‬בשנת ‮1102 ‬טבעו למוות בחופי ישראל ‮33 ‬בני אדם‮, ‬לעומת שנת ‮0102 ‬בה אירעו‮ 83 ‬מקרי טביעה, כאשר בשנים ‮6002-0002 ‬אירעו בממוצע של‮ ‬כ-‮45 ‬מקרי טביעה למוות מדי שנה‮.‬ על מי מוטלת האחריות בפיקוח על המתרחצים? ומהן האפשרויות המשפטיות של הנפגעים ומשפחותיהם במקרה של טביעה?


חופי הים בישראל מחולקים לשניים:

 

חופים מוכרזים: חופים שחל עליהם חוק הסדרת מקומות רחצה תשכ"ד-1964 (להלן : "החוק") ומכוח חוק זה קיימים בחופים הנ"ל שירותי הצלה האחראים לבטיחות המתרחצים בהם. סעיף 3 לחוק מאפשר לשר הפנים לקבוע מקום רחצה מוכרז.

 

חופי ים שאינם מוכרזים: חופים שעפ"י החוק ניתן להיכנס בהם למים, אם כי הם מוגדרים כחופים שהרחצה בהם היא על אחריות האזרח ו/או המבקש להיכנס למים בלבד. 


על מי מוטלת אחריות הפיקוח על החופים?


האחריות והחובה לפקח על הרחצה בחופי הים בשטח כל מדינת ישראל שמורה עפ"י החוק ובאופן בלעדי לשר הפנים. עפ"י סעיף 4 לחוק, על שר הפנים לפרסם בצו הוראות המתייחסות למגישי עזרה ראשונה, לסדרנים, לפקחים ולמצילים שימוקמו באותו חוף, לכשירות שלהם למלא תפקידים אלו, להגבלה או לאיסור על פעולה שעלולה להפריע לרחצה במקום, להסדרים מיוחדים ביחס לרחצה באותו החוף וכן לאמצעים המיועדים לשמירה על התברואה והבטיחות במקום.


כשלוחה של מדינת ישראל, הרשות המקומית נושאת באחריות לפי סעיף 5 לחוק למלא את הוראותיו של השר שניתנו באותו צו ביחס לחוף הספציפי.


מתי ניתן לתבוע ואת מי?


במקרה ואדם טבע בחוף מוכרז ניתן להגיש תביעה ולזכות בפיצויים בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי. את התביעה ניתן להגיש כנגד מדינת ישראל והרשות המקומית שבתחום פעילותה נמצא החוף, זאת לפי עוולת הרשלנות הקבועה בסעיף 35 לפקודת הנזיקין (נוסח חדש) תשכ"ח-1968 (להלן : "פקודת הנזיקין") או לחלופין, לפי עוולת הפרת חובה חקוקה הקבועה בסעיף 63 לפקודת הנזיקין.


מה דרוש בהוכחה בעת הגשת תביעה?


בתביעה לפי עוולת הרשלנות יש להוכיח, מלבד אחריותה של מדינת ישראל ושל הרשות המקומית כלפי המתרחצים, את המחדל והנזק שהיו צריכות הרשויות לצפות טרם המקרה, את הנזק שנגרם וכן את הקשר הסיבתי, העובדתי והמשפטי, בין הנזק שנגרם לבין התרשלות הרשות. בתביעה בשל הפרת חובה חקוקה ניתן להגיש כאשר הרשויות לא מילאו אחר החובות שלהן הקבועות בחוק.


ואם האירוע התרחש בחוף שאינו מוכרז?


יצוין, כי אף על פי שהכניסה לחופי ים שאינם מוכרזים ואין בהם שירותי הצלה הינה, לכאורה, על אחריות המשתמש, במקרים רבים נקבעו הלכות שיכולות להקים אחריות של המדינה כלפי המשתמש בחוף כזה; כך למשל כאשר יש קרבה של חניון ציבורי לחוף הלא מוכרז וכן במקרה בו אין הפרדה ברורה בין החופים. במקרים כאלה, ניתן גם להגיש תביעה ולזכות בפיצויים בהתאם לאותן עילות הקבועות בפקודת הנזיקין שאוזכרו לעיל.