האם ניזוק חייב לעבור ניתוח בכדי להקטין את נזק הגוף שנגרם לו?

 

 

 

חובת הקטנת הנזק הינו עקרון כללי של המשפט האזרחי לפיו אדם חייב לנקוט בפעולות סבירות בכדי להקטין את הנזק שנגרם לו על ידי מעשה או מחדל של אדם אחר.

 

 

עקרון זה עוגן בסעיף 14 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) ובהתאם להלכה שנפסקה על ידי בית המשפט העליון, נטל הקטנת הנזק חל גם על מי שנפגע מעוולה נזיקית שבוצעה כלפיו על ידי אחר.

 

 

כאשר מדובר בנפגע גוף ברבים מן המקרים תתעורר שאלת נטל הקטנת הנזק בהקשר של חובתו של הנפגע לעבור טיפולים רפואיים מתקנים בכדי לשפר את מצבו הגופני ולצמצם את הנזק שגרם לו המזיק.

 

 

ההלכה המשפטית לעניין זה נפסקה על ידי בית המשפט העליון במסגרת ע"א 252/86 יצחק גולדפרב נ' כלל חברה לביטוח בע"מ (פורסם במאגר משפטי נבו)

 

 

בפסק הדין קבע בית המשפט כי בקביעת הנטל להקטנת הנזק יש לקחת בחשבון שהמזיק הוא שגרם לנזק ושבמקרים מסוימים, כמו למשל במקרים בהם התובע נדרש לעבור ניתוח מתקן , הנפגע בעצם מתבקש להעמיד את עצמו בפני סיכון פיסי שתוצאותיו אינן ידועות.

 

 

מן הצד השני יש לקחת בחשבון כי מטרת הפיצוי היא לא להעניש את המזיק ולהעשיר את הנפגע, אלא לפצות את התובע בגין הנזק שנגרם לו.

 

 

היות והניזוק תובע לא הגיע למצבו הגופני באשמתו, אלא באשמת המזיק, אזי הניזוק אינו חייב לצאת מגדרו בנסותו למלא את חובת הקטנת הנזק, ואין הוא נדרש לנקוט פעולה המסכנת אותו את רכושו או את זכויותיו.

 

 

סבירות האמצעים שעל הניזוק לנקוט נבחנת באמות מידה ליברליות. הניזוק אינו רשאי להתעלם לחלוטין מהאינטרסים של המזיק ולהתעמר בו, אולם אין לצפות ממנו לנהוג בהקרבה אישית בכדי להקטין את הנזק שנגרם על ידי המזיק.

 

 

מבחינה עקרונית, נטל הקטנת כולל, במקרים מתאימים, גם את הנטל להסכים לניתוח. אך עם זאת, יש להתחשב במספר גורמים שיש בהם כדי להשפיע על סבירות התנהגותו של הניזוק.

 

 

הגורמים אותם יש לקחת בחשבון כששוקלים האם על הניזוק להסכים לניתוח הם בעיקר:

 

 

* מידת הסיכון שבניתוח.

* מידת הכאב והסבל הכרוכים בו.

* מידת ההצלחה שניתן לצפות לה.

 

 

בהתאם לפסק הדין, אין לדרוש מהניזוק להסכים לניתוח שטומן בחובו סכנה לחייו או לגופו או שיגרום להפחתה קטנה בפיצויים בהם יחויב המזיק אך יביא לכאב ולסבל נמשכים על הניזוק, ואין לדרוש מניזוק לעבור ניתוח ניסיוני או ספקולטיבי כדי להפחית מהפיצוי בו חייב המזיק.

 

אם הסיכון הוא קטן, הסבל והכאב נמוכים והסיכוי להצלחה רב, נטל הקטנת הנזק מחייב את הנפגע להסכים לביצוע הניתוח, כחלק מנטל הקטנת הנזק.

 

 

לעומת זאת, אם הסיכון הוא רב, הסבל והכאב כבדים וסיכויי ההצלחה קלושים, אין מקום לדרוש מהניזוק להפחית את הנזק.

 


 


עודכן ב: 24/01/2013