מהו סטנדרט הזהירות הנדרש מרופא מתמחה?

 

השאלה מהי אמת המידה לפיה יוערך טיפול שבוצע על ידי רופא מתמחה הינה שאלה מורכבת. מחד, אין ספק כי הכשרת רופאים הינה צורך חברתי מן המעלה הראשונה, וכי לשם כך יש לאפשר לרופאים מתמחים לצבור את הנסיון הנדרש באמצעות עבודה מעשית של טיפול בחולים.

 

מאידך, זכותו של כל אדם לקבל טיפול רפואי מידיו של איש צוות רפואי המחזיק בידע המקצועי ובנסיון הנדרשים לצורך מתן טיפול רפואי נאות, ואף אחד מאיתנו לא היה מסכים לשמש "שפן נסיונות" לצורך הכשרת מתמחים.

 

הבעיה היא שרופא המצוי בתקופת ההתמחות, טרם רכש את הנסיון שיאפשר לו לתת טיפול העומד בסטנדרט גבוה של רופא מומחה ותיק ומיומן.

 

כאשר בתי המשפט נדרשו להתמודד עם סוגיית סטנדרט הטיפול הנדרש מרופא מתמחה הם קבעו באופן חד משמעי כי העדר נסיון לא יכול להוות טענת הגנה, וכי סטנדרט הטיפול לפיו ייבחן רופא מתמחה, הינו אותו סטנדרט טיפול לפיו ייבחן רופא מיומן.

 

בהתאם לפסיקת בתי המשפט, רופא מתמחה צריך להיות מודע לחוסר נסיונו המקצועי ולנקוט משנה זהירות בעבודתו. מרופא מתמחה מצופה שירבה להסתייע, בעצה ובטיפול, ברופאים מנוסים ממנו.

 

ישנה פסיקה של בית המשפט הקובעת שמתמחה שנועץ במומחה בכיר ופעל בהתאם לעצתו במקרה בו הייתה ספרות רפואית דלה, ופעל בהתאם לעצתו, אינו נושא באחריות לטעות שהייתה בטיפול, בעוד שהרופא הבכיר והמנוסה התרשל בכך שלא נתן הוראות טיפוליות נכונות.

 

(ע"א 488/78 קופת חולים של ההסתדרות הכללית נ' אלקוסר ואח' פ"ד לד (4) 246)

 

העסקת מתמחה מטילה חובת זהירות מיוחדת גם על המוסד הרפואי במסגרתו מטפל המתמחה, ובהתאם לפסיקת בית המשפט.

 

בהתאם לפסיקת בתי המשפט, על המוסד הרפואי להתאים את מידת המורכבות של הטיפול הנדרש לרמת הנסיון של הרופא המטפל, כך שככל שהטיפול הנדרש יותר מורכב, כך צריכה לעלות רמת הנסיון של הרופא שמצוות לטיפול בו.

 

ישנם מקרים בהם טיפול יכול להיות מבוצע על ידי מתמחה, בפיקוח של רופא מומחה, או, לכל הפחות, תוך התייעצות עמו. ע"א 9313/03 חביבאללה (קטין) נ' בית חולים נצרת E.M.M.S (פורסם במאגר משפטי נבו)

 

הקביעה איזה טיפול צריך להיות מבוצע על ידי מומחה ואיזה טיפול יכול להיות מבוצע גם על ידי מתמחה אינה קטגורית, והיא נבחנת בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה.
 


עודכן ב: 24/01/2013