מתי אישה זכאית למזונות מבעלה? מספר חובות לבעל כלפי אשתו - על פי דין תורה. מחובתו של הבעל לפרנס ולזון את אשתו "לאורך כל הדרך", קרי גם בעת הליך הגירושין. החובה הינה לזון את האישה על מנת שהיא תהיה באותה רמת חיים שהייתה עד לכניסת הצדדים להליך הגירושין.


הכלל הידוע בנושא זה הינו "עולה עמו ואינה יורדת עמו", זאת אומרת שהאישה יכולה לדרוש מהבעל כי היא תמשיך לחיות באותה רמת חיים שהייתה לה בכניסת הצדדים להליך הגירושין.


בנוסף, מלבד החובות למזונות אישה, ישנה חובה נוספת על הבעל והיא לדאוג למדור לאישה (תשלום דמי שכירות או השתתפות בתשלום משכנתא).


הזכות לקבל מזונות אישה זמניים


אישה שאינה עובדת ואין לה מקור פרנסה, ולכן אינה יכולה להמתין עד שתתברר תביעת המזונות שהגישה, תוכל להגיש בקשה לפסיקת מזונות זמניים ביחד עם כתב התביעה למזונות (אישה או ילדים), או לאחר הגשת כתב הגנה, כאשר מטרתה של מזונות זמניים הינה לשמור על המצב הקיים עד שתתברר תביעת המזונות לגופה, ולא להעמיד את האישה במצב שהיא לא יכולה לכלכל עצמה.


כיצד נקבעים מזונות לאישה עובדת?


כאשר האישה עובדת ומשתכרת, זכאי הבעל לטעון כי מעשה ידיה (המשכורת שהיא מקבלת), יהיו תחת מזונותיה. הכוונה הינה כי המשכורת של האישה מספקת אותה לצרכים שלה, ואז הבעל פטור מלשאת בדמי מזונות אישה, או לחילופין, שהבעל יידרש להשלים את צרכיה של האישה במידה והכנסתה לא מספקת. בנושא מזונות אישה, בוחנים לא רק את הכנסת האישה (משכורת), אלא את כל ההכנסות מכל המקורות שיש לאישה (דמי שכירות מנכס שבבעלותה, קצבה וכדומה).


במידה ובית הדין הרבני נותן פסק דין אשר מחייב את הצדדים להתגרש, אך הבעל מסרב לכך, בית הדין יפסוק על מזונות אישה עקב סירוב זה, גם אם יש לאישה הכנסה מספקת לצרכיה.


האם אישה יכולה לקבל מזונות גם בנישואין אזרחיים?


בני זוג יהודים אשר נשאו בנישואין אזרחיים, החיוב של הבעל מדין תורה לפרנס את אשתו אינו חל במקרה הזה, וזאת מאחר ובני הזוג לא נישאו כדת משה וישראל. מאחר והנישואין אינם דתיים, אזי חיוב הבעל כלפי האישה, הקבועים בהלכה - אינם מתקיימים במקרה הזה.


בכל מקרה אחר של נישואין, בין אם צד אחד הוא יהודי או שני בני זוג שאינם יהודים, אזי חל החוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), ואז חובת הבעל לשאת במזונות אשתו נובעת מהחוק, ולא על פי הדין האישי.


גם בנושא זה של מזונות אישה, כמו נושאים אחרים בדיני המשפחה, אם חשוב לך כי הדיון בנושא מזונות אישה יתקיים בבית הדין הרבני, או בפני בית המשפט לענייני משפחה, טוב תעשה אם תפנה לייעוץ מקצועי מאת עורך דין העוסק בתחום.