מאת עו"ד ליאת שטיין 

 

באופן עקרוני, במקרה של פטירה בהעדר צוואה, הילדים הם היורשים כאשר הגרוש הינו רק האפוטרופוס של הילדים, ככל שמדובר בקטינים, אלא אם אתם חיים עם בני זוג חדשים, ואז קמות בעיות אחרות במישור זה.

 

אולם, כאפוטרופוס יחיד, ברור שההחלטות הכספיות, מהקטנות ועד הגדולות (חוגים, שיעורים פרטיים, יישור שיניים, דמי כיס, בגדים, בר/בת מצווה, טיול לחו"ל וכהנה וכהנה), יהיו נתונות להחלטה הבלעדית של הגרוש או הגרושה, כאשר אם בחייכם לא סמכתם על שיקול דעתם, ודאי שבמותכם עניין זה לא ישתנה.

 

כמובן, שיכולים אף לעלות חששות בדבר ניקיון ידיהם בכל הנוגע לניהול כספי ונכסי הירושה, לרבות בית המגורים של הילדים, בתים נוספים שהתקבלו בירושה מהוריכם, ככל שיש כאלה, ניהול חסכונות הילדים לעתיד וכדומה.

 

רבים מהגרושים כלל אינם מודעים לעניין מהותי זה, ולא טורחים לערוך צוואה, בה יוכלו, ולו במעט, לשלוט במה שייעשה ברכושם אחרי לכתם מן העולם, ולנסות להבטיח במקסימום את עתידם של הילדים.

 

היות ומרבית הגרושים המגיעים אלי לעריכת צוואה מוטרדים יותר מכל מהעובדה כי מי שיהיה אמון על כספם ורכושם הוא הגרוש (גם אם רק כאפוטרופוס על היורשים – הילדים), הרי שעניין מהותי זה יכול להיפתר במסגרת עריכת הצוואה.


הצעד הבטוח: ערכו צוואה ובחרו נאמן לעיזבונכם

 

לכן, בנסיבות כאלה, הצעד הבטוח ביותר הינו עריכת צוואה ובה מנגנונים להבטחת רצונכם גם לאחר לכתכם, חלילה. אחד המנגנונים היעילים הינו מינוי נאמן לעיזבונכם (אחיכם, אחותכם, חבר קרוב וכדומה), אשר הוא זה שיוכל לקבל החלטות בדבר הכספים והנכסים.

 

אפשרות נוספת הינה לקבוע עוגנים והנחיות בכל הנוגע לדברים המהותיים (בר/בת מצווה, יישור שיניים וטיפולים רפואיים, חסכונות לעתיד, טיולים לחו"ל וכו'). כמו כן, ניתן במסגרת הצוואה לקבוע כי נכסים מסוימים לא יימכרו עד שיגיעו הילדים לגיל מסוים, אלא רק יושכרו ופירות השכירות ישמשו להוצאות הילדים או כהפקדה לחסכונות, ועוד מגוון מנגנונים המותאמים כל אחד למצבו, לצרכיו, לחששותיו ולרצונותיו.

 

אם לא די בכך, הרי שנוסף על הרכוש הקיים, ישנם ביטוחים וקרנות בהם מילאתם מוטבים בעת עריכתם, כאשר רוב הסיכויים שהייתם עוד נשואים, והמוטבים אשר רשמתם הינם בני הזוג, מהם התגרשתם בינתיים. למרות הגירושים, זכותה של הגרושה לרשת קרנות וביטוחים אלה, ככל שהיא זו הרשומה במוטבים. כמובן שגם עניין זה לא ידוע למרבית הגרושים, והוא דורש טיפול ותיקון מיידיים מול הקופה, באם אין ברצונכם להעניק לגרושתכם מתנה יקרת ערך ולהוריש לה כספים על חשבון יורשים אחרים.

בשורה התחתונה, אם ברצונכם כי לגרושה או לגרוש תהיה נגיעה לכספיכם ולרכושכם לאחר לכתכם מן העולם, הנכם יכולים להמשיך לשבת בשלווה. אם אינכם חפצים בכך וכרבים אחרים זהו תרחיש אימה בעיניכם, הרי שעליכם לפעול על מנת להבטיח את רצונכם, ויפה שעה אחת קודם.

 

הערה: אין במאמר זה להוות ייעוץ משפטי, וכן אין המאמר חף מטעויות קולמוס או טעויות אחרות. מומלץ לפנות לעו"ד לצורך ייעוץ משפטי מתאים. הדברים נכונים למועד כתיבתם.