ח"כ מאיר שטרית, שם לו למטרה להגן על ציבור המבוטחים, הנתפסים כצד חלש בעסקאות ביטוח, מפני כוחם האדיר של חברות הביטוח. מגמה זו באה לידי ביטוי בשינוי חקיקה שהביא בתנאים מסוימים להארכת תקופת ההתיישנות בתביעות ביטוח נכות.

 

ככלל, סעיף 31 לחוק חוזה הביטוח, תשמ"א-1981 (להלן: "חוק חוזה הביטוח") קובע כי "תקופת ההתיישנות של תביעה לתגמולי ביטוח היא שלוש שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח" בית המשפט העליון, בהלכת אמיתי, אימץ קביעה זו, וכך בהתאמה פעלו בתי המשפט השונים.

 

ביום 18.3.14 התקבל בכנסת תיקון לחוק חוזה הביטוח (תיקון מס' 6), תיקון מבורך זה, אותו יזם ח"כ מאיר שטרית קובע כי תחילת "המרוץ להתיישנות" בתביעות נכות הנגרמת למבוטח כתוצאה מתאונה או מגילוי מחלה, תהיה מעתה 3 שנים מהיום שבו קמה למבוטח הזכות לתבוע מחברת הביטוח את תגמולי ביטוח להם הוא זכאי לפי תנאי חוזה הביטוח.

 

פער הזמנים בין מועד התאונה לבין קביעת הנכות

 

במרבית פוליסות הביטוח הכוללות כיסוי לביטוח נכות, מותנת הזכות לקבל תגמולי ביטוח בהתקיימותם של שני תנאים: התנאי הראשון: הוכחה כי אכן התרחשה תאונה או גילוי מחלה, התנאי השני: התאונה או גילוי המחלה גרמה לנכות. בהגדרת הנכות הכוונה לנכות קבועה (צמיתה).

 

קורה כי קיים פער זמנים משמעותי בין המועד בו התרחשה התאונה או גילוי המחלה לבין המועד בו ניתן לקבוע מבחינה רפואית קיומה של נכות קבועה. לאור מגבלת הזמן הקבועה בחוק למניין תקופת ההתיישנות, יוצא כי מבוטח אשר נכותו טרם התגבשה בתום 3 שנים מיום קרות האירוע, אינו זכאי לתבוע את תגמולי הביטוח מחברת הביטוח.

 

במצב הקודם, טרם התיקון לחוק, נוצרה סיטואציה בעייתית לאור הדרישה בתנאי השני בפוליסה כי הנכות צריכה להיות נכות קבועה (צמיתה). עולה כי מבוטח אשר נכותו הקבועה טרם התגבשה 3 שנים מיום קרות מקרה הביטוח, כיוון שנכותו עדין בברור רפואי, לא זכה לקבל תגמול בגין נכותו, וחברות הביטוח מצדן דחו על הסף תביעות אלה.

 

חקיקה לטובת ציבור המבוטחים 

 

ח"כ מאיר שטרית, פעל לשינוי מצב זה, בכך הצליח להביא לשינוי דרמטי בחוק חוזה הביטוח, כשהוביל לחקיקה אשר תפעל לטובת ציבור המבוטחים ותגן עליהם מפני חברות הביטוח שדחו על הסף תביעות בטענה כי התובע אנו עונה על הגדרת הנכות, ומנגד עד שהנכות אצל המבוטח תתגבש התביעה כבר התיישנה, לאור הכלל הקובע כי מרוץ ההתיישנות יחל מיום קרות האירוע.

 

לסיכום, מבוטחים אשר ברשותם פוליסות ביטוח המכסה אותם מפני נכות ממחלה או מתאונה, יתחיל מנין הימים להתיישנות (3 שנים) מהיום שהנכות התגבשה, ולא כפי שהיה טרם התיקון לחוק מיום קרות האירוע. כך חברות הביטוח לא יוכלו לדחות תביעות על הסף בטענת התיישנות וכי חלפו ועברו להם 3 שנים ממועד קרות האירוע.