הטרדה מינית, אשר על-פי החוק הינה עבירה פלילית ועוולה נזיקית אזרחית, הינה מן העבירות הראויות ביותר להוקעה. הפוגע, גבר ברוב המכריע של המקרים, עובר על החוק תוך שהוא פוגע בגופה, בנפשה ובכבודה של הנפגעת.

 

יש לכם שאלה?

פורום הטרדה מינית

פורום עבירות מין

פורום זכויות נשים בעבודה

 

עבירה זו שכיחה במיוחד במקומות עבודה, בהם שוהים רוב האנשים במשך שעות היום. לא אחת, קיימת במסגרת העבודה מערכת יחסי כפיפות מובנת, ופעמים רבות נאלצים הנפגעים לעזוב את העבודה עם התרחש העבירה (עניין העלול לגרורר מחיר כבד). משום כך המחוקק קבע סנקציות חמורות על מבצע העבירה והקמת מערכת מפותחת להסברה ולטיפול במקומות העבודה, בכדי למנוע מקרים מסוג זה.

 

דא עקא שחרף הפגיעה הקשה מעדיפות נשים רבות לא להתלונן כנגד הפוגע מסיבות שונות וביניהן: הרצון להימנע מחקירת משטרה החודרת לפרטיותן, החשש מחקירה אגרסיבית ומעליבה על-ידי סנגורו של הפוגע בבית המשפט, החשש כי לא יהיה די בראיות המצויות בידיה לשם הוכחת טענותיה, והשלכות התלונה על היחס לו הן יזכו במקום העבודה, במיוחד אם התלונה תהיה גם כנגד מקום העבודה. היחס במקום העבודה עלול להחמיר כלפיה גם בעקבות תחושת רחמים של עובדים אחרים כלפי הפוגע, אשר ההשלכות לגביו של הליך פלילי בעניין מסוג זה הינן חמורות ביותר בהיבט התעסוקתי, המשפחתי והאישי.


בחלק מן המקרים מדובר בעבריינים שחטאו ברגע של קלות דעת, חוש הומור לקוי וטעות בהבנת מצב הדברים, עת חפצו לחמוד לצון, לפלרטט או לחזר, מבלי להיות ערים למשמעות התנהגותם. ישנם מצבים מורכבים יותר, כאשר היחסים האינטימיים נוצרים בהסכמה, אך במצב בו קיימים יחסי - מרות בין הצדדים ולכן מדובר בעבירה של בעל הסמכות מבין השניים. במקרים אלו, עלול אדם נורמטיבי, שלא התכוון לפגוע, למצוא עצמו בהליך אשר יקנה לו רישום פלילי, יפגע במשפחתו ובשמו הטוב ולמעשה יחריב את אשר בנה כל חייו.

 

גישור פלילי, אימתי?


פתרון מתאים במקרים אלו עשוי להיות פניה להליך של גישור אצל מגשר הבקיא בתחום. בהליך הגישור יכולה הנפגעת לתבוע את עלבונה מן הפוגע, אשר יידרש להתנצל ולעתים לעשות מעשה כגון התפטרות כדי לכפר על התנהגותו ולאפשר לנפגעת להמשיך ולתפקד ללא נוכחותו באותו מקום עבודה. הפוגע עשוי להידרש לשלם קנס כספי, הכול על-פי נסיבות העניין. מן הנפגעת נחסך החשש מפני פגיעה בפרטיותה מאחר והליך הגישור הפלילי אינו חשוף לציבור. כמו כן, נחסכים מהנפגעת החששות מפני יציאת ההליך משליטתה, ומפני האפשרות שהפוגע ייצא זכאי בהליך הפלילי. במקרה של תביעה כספית אזרחית, נחסך ממנה הצורך להתמודד עם נטל ההוכחה לעניין קיום ההטרדה.


הליך של גישור יכול למנוע מן הפוגע את קשיי ההליך הפלילי, את הסיכון לענישה מחמירה ואת פרסום שמו והמקרה, ובכך למנוע פגיעה חמורה גם במשפחתו ובשמו הטוב. הליך זה, כדרכם של הליכי גישור, נעשה בהסכמה וכל הנאמר בו חסוי. שני הצדדים נכנסים להליך בהסכמה, כל אחד מהצדדים יכול לבקש להפסיק את ההליך ולחזור למצב הפתיחה בכל עת. הסכם פשרה, במידה והושג כזה בסופו של הליך הגישור, מנוסח על-ידי המגשר, בהסכמת שני הצדדים. משום כל אלה, במקרים רבים עשוי הליך הגישור להוות פתרון עדיף ורצוי על כל הצדדים.