העובדות

 

עפ"י סעיף 10 (ז) לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה "שכול שנפטר והניח אחריו בן זוג שאינו שכול, שהיה נשוי לשכול במשך שלוש שנים שלפני יום פטירתו יהיה בן הזוג כאמור – כל עוד לא נישא לאחר וכול עוד הכנסתו קטנה מהתגמול המשולם לשכול - זכאי לתגמול בשיעור ההפרש שבין הכנסתו לבין התגמול".

 

מר ס.ל. היה ידוע בציבור של אם שכולה, אלמנה עוד טרם נפל בנה במלחמת יום הכיפורים, משך 40 שנה וכאשר נפטרה פנה למשרד הביטחון בתביעה להכיר בו כבן זוג שאינו שכול, לאם שכולה. תביעתו נדחתה על הסף בנימוק כי לשון החוק קובעת בפירוש כי על התובע להיות נשוי לאם השכולה ולפיכך אין היותו ידוע בציבור שלה מהווה עילה לתביעה.

 

מר ס.ל. פנה למשרדי ולעו"ד לבנה עובדיה, ואנו הגשנו עבורו תביעה במסגרתה טענו כי לפי סעיף ההגדרות בחוק המשפחות השכולות נקבע כי מעמדו של ידוע בציבור זהה לזה של נשוי וכן כי יחס שונה לנשוי וידוע בציבור אינו חוקתי משום היותו מפלה. לצד טענת הזכאות הצגנו ראיות להיותו של התובע ידוע בציבור של האם השכולה והיותו זכאי לסיוע עפ"י מבחן ההכנסה מאחר והכנסתו לאחר פטירתה נמוכה מהקצבה לה זכתה בחייה.

 

חרף הראיות והטענות שהוצגו והוסברו נדחתה התביעה ע"י ק. התגמולים ולפיכך הוגש ערעור לועדת הערר בבית המשפט בב"ש.

 

השאלה המשפטית

 

האם ידוע/ה בציבור של אם/אב שכול/ה זכאים לאחר פטירתו למעמד של בן זוג שאינו שכול לאם/אב שכולים, לאחר פטירת השכול?

 

 

תוצאות התביעה

 

במסגרת דיון הקד"מ, לאחר ששמע את טענות הצדדים, הורה כב' השופט (בדימוס) בנאי כי הצדדים יגישו טענותיהם בסוגיה המשפטית האמורה. אולם, שאלה זו לא הגיע לכדי הכרעה שיפוטית, מאחר וטרם הגשת הסיכומים הודיע אגף שיקום המשפחות השכולות במשרד הביטחון כי הינו מסכים להכיר בתביעתו של מר ס.ל. ובעקבות כך הערעור התייתר ונמחק.

 

אל אף שהסכמת משרד הביטחון ניתנה מבלי להודות בטענות - עקרונות או עובדות התביעה, ניתן להניח כי ישנה הבנה אצל משרד הביטחון – האגף לשיקום והנצחה, כי אף לעניין חוק זה, זהים זכיותיהם של ידועים בציבור לאלו של נשואים. כן ניתן יהיה לתמוך תביעות עתידיות בהסכמה זו.

 

 


 


עודכן ב: 17/03/2013