בית הדין הצבאי לערעורים ע/47/12 התצ"ר נ' טור' ד.נ.

 

 

העובדות

 

המשיב, טוראי ד.נ. הורשע עפ"י הודאתו בעבירה של היעדרות ללא רשות מיחידתו לתקופה בת 814 ימים שבסופה התייצב. אף על פי שפרשת התביעה העלתה כי במהלך שירותו צבר לחובתו שורה ארוכה של עבירות משמעת חמורות וביניהן מספר היעדרויות, שבעטיין עמדו כנגדו שני חודשי מאסר על תנאי, נגזרו עליו 180 ימי מאסר והופעלו לריצוי בפועל 30 ימים בלבד.

 

בנימוקי גזר הדין נימקה השופטת בהרחבה את הנסיבות, אשר הביאו להקלה בעונש, כפי שעלו מהראיות שהצגתי כסנגור, ובהן נסיבות אישיות ומשפחתיות קשות ומיוחדות של החייל, אשר היה להן קשר ישיר לביצוע העבירה וכן את העובדה כי החייל טופל באופן לקוי ע"י יחידתו, דבר שהשפיע על החלטתו לבצע את העבירה.

 

התביעה עתרה להחמרה בעונשו של הנאשם בטענה כי חומרת העונש סוטה לקולה ואינה משקפת נכונה את משך ההיעדרות החריגה באורכה, את עברו המשמעתי המכביד של החייל בכלל ואת עברו המשמעתי בתחום ההיעדרויות משירות בפרט. עוד טענה התביעה כי בית הדין הצבאי המחוזי שגה כאשר נמנע מלהפעיל את עונש המאסר המותנה, שהיה תלוי ועומד כנגד החייל, באופן מצטבר במלואו לעונש שהטיל עליו.

 

 

השאלה המשפטית

 

מתי יתערב בית הדין הצבאי לערעורים בהחלטת בית דין צבאי בערכאה ראשונה?

 

 

פסיקת בית הדין לערעורים

 

בית הדין לערעורים פסק, תוך הסתמכות על פסיקה נרחבת בעניין זה, כי איננו נוהג להתערב בעונש, "אלא במקרים שבהם העונש שהוטל סוטה מהראוי באורח קיצוני" לאור הנסיבות המיוחדות, כפי שהוצגו בפרשת ההגנה, סבר בית הדין לערעורים כי זה איננו המקרה כאן. סופו של עניין הערעור נדחה.

 

 

מפסק הדין ומהחלטת בית הדין לערעורים זה ניתן ללמוד מספר דברים:

 

א. רמת הענישה אינה אחידה והיא תלויה בגורמים רבים ובהם אופיה של העבירה ונסיבותיה, עולמו של עובר העבירה, עברו ועתידו, מידת התגמול וחובת השיקום.

 

ב. הכלל הוא שעונש על-תנאי יופעל במצטבר לעונש המאסר שהוטל. אולם, בית הדין רשאי לסטות מכלל זה ולהפעיל את עונש המאסר על-תנאי, כולו או חלקו, בחופף ובלבד שינמק החלטתו.

 

ג. בית הדין לערעורים יתערב בהחלטת הערכאה הראשונה רק אם, לאחר שנבחנו כל הנסיבות המיוחדות של העבירה הנידונה, ימצא כי העונש שנגזר סוטה מהראוי באורח קיצוני. ויודגש, אף אם סברה ערכאת הערעור כי היה ראוי שייגזר עונש חמור יותר במידה מסוימת – אין די בכך.
 


עודכן ב: 17/07/2013