זומנת לחקירה במשטרה צבאית חוקרת? בין אם ידעתם את זכויותיכם לפני המעצר, ובין אם אחרי, כך או כך הדבר החשוב ביותר הוא לא להיחקר לפני היוועצות עם עו"ד המתמחה בתחום המשפט הצבאי! זו זכותך וקיימת חובה על חוקרי מצ"ח ליידע אותך על זכות זו ולאפשר לך להיוועץ עם עורך דין לפני החקירה.

 

חשוב כי עורך הדין יגיע למקום החקירה, ירגיע אותך וייעץ לך בדבר זכויותיך ובעניין האשמה בגינה הינך נחקר. דע כי עמידה על זכות ההיוועצות אינה מזיקה לך. אולם, דברים שאמרת בחקירה עלולים לעלות לך ברישום פלילי ובמאסר!

 

סוגי הנחקרים

 
ככלל ישנם שני סוגים של נחקרים:

 

-נחקר החשוד בביצוע עבירה או נחקר תחת אזהרה. נחקר זה מוזהר בטרם החקירה כי אינו חייב לומר דבר וכי כל מה שיאמר עשוי לשמש כנגדו כראיה במשפט.

 
-נחקר הנחקר כעד בלבד וזאת על מנת לאסוף ראיות כנגד חייל אחר. חייל הנחקר כעד חייב לענות לשאלות החוקרים, אולם עומדת לו הזכות לאי הפללה עצמית. כלומר, הוא אינו חייב להשיב לשאלות אשר עלולות להפלילו בביצוע עבירה. במקרה ותוך כדי חקירה מתגלה מידע המביא לחשד שהעד מעורב בעבירה כלשהי, חובה על החוקרים להזהירו כי מרגע זה הוא נחקר כחשוד תחת אזהרה.

 
כללים להתנהגות נכונה בחקירה:

 
א. לא להילחץ. המטרה הראשונה של החוקרים היא להכניס אותך ללחץ; כאשר אתה לחוץ הסיכוי כי תשחק לידיהם עולה. עבודתם קלה מאחר שהסיטואציה של החקירה מלחיצה: הנחקר מוצא עצמו תחת איום שייעצר, שיוגש נגדו כתב אישום, הוא נמצא בסביבה זרה ולעיתים עייף אחרי אירוע טראומטי.

 
החוקרים שמחים להעצים לחץ זה ע"י איומים, צעקות המתנות ארוכות וכיוצ"ב. במצב זה חשוב מאוד כאמור לנסות ולשמור על קור רוח ולעמוד על זכותך להיוועץ בעורך דין.

 
ב. זכור כי החקירה מתחילה עוד לפני הכניסה לחדר החקירות ולא נפסקת עד הגשת כתב אישום. במקרים רבים, למשל בחקירות באשמת סמים ורכוש, יתבצע במקביל למעצר ולחקירה חיפוש בבית הנחקר, בטלפון הנייד שלו ובחפציו ביחידתו - היערך לכך מראש. זכור כי כל מה שתאמר בפני מי שעצר אותך, מי ששוחח עימך ברכב או שדיבר איתך כאשר המתנת לחקירה או בתא המעצר עשוי לשמש כנגדך.

 
ויודגש כי אין בחקירה חלקים שאינם חלק ממנה! גם אם החוקרים משוחחים איתך מבלי לרשום או באופן לא רשמי לכאורה, הכול חלק מהחקירה וכל מה שתאמר עשוי לשמש כנגדך. חשוב מאוד לא לדבר אם אף אחד ובשום מצב, למעט עם עורך הדין, אשר הוא ורק הוא נאמן לך ומחויב בסודיות כלפיך.

 
ג. היזהר מתרגילי חקירה. מדהים עד כמה תרגילים פשוטים וחוזרים על עצמם עובדים כנגד נאשמים. להלן כמה מהם:

 
הבטחות ו/או איומים כגון: "אם תודה – נשחרר אותך/נעזור לך" ו/או "אם לא תודה, או אם לא תסכים לחיפוש או למתן בדיקת שתן – נעצור אותך". דווקא הודיה או ראיה מרשיעה, עשויה להביא למעצר ממושך ואילו ללא הודיה או ראיות, תשוחרר ברוב המקרים ע"י שופט בפניו מחויבת מצ"ח להביאך בתוך 48 שעות מרגע מעצרך.

 

הבאת הנחקר למצב של ייאוש ו/או כניעה. למשל על ידי האמרה "אנחנו כבר יודעים עליך הכול". עימות הנחקר עם ראיות לכאורה שיש להם כנגדו וכדומה.

 

גביית עדות במצב בו הנחקר אינו מבין שהחקירה מתנהלת. למשל בשיחה לא פורמאלית ולכאורה חברית וכדומה.

 
דיבוב: החוקרים ינסו לדובב אותך על ידי עצורים אחרים או על ידי חוקרים סמויים.


האזנה: החוקרים עלולים להאזין למשל לשיחה עם שותף לעבירה, לאחר שהפגישו אתכם, לכאורה, במקרה.

 
ד. אל תודה! גם אם המצב נראה לך אבוד, גם אם נדמה לך שלחוקרים יש עדויות ו/או ראיות נגדך, לעיתים ניתן לפסול ראיות או עדים. לעיתים תמונת המצב בידך שגויה או אף מוטית על ידי החוקרים. זכור: הודיה בחקירה תשמש כמעט תמיד כנגדך.

 
ה. תענה (כל עוד אתה לא מפליל את עצמך) רק על מה ששאלו אותך ובקצרה. אל תוסיף מידע שיתכן והחוקרים עדיין לא יודעים ואשר עשוי לפגוע בך.

 
ו. שמירה על זכות השתיקה היא אופציה. אולם, שתיקה בחקירה עשויה לשמש לחיזוק הטענות כלפיך בבית הדין. לפיכך יש לשקול עניין זה בהיוועצות עם עורך הדין.

 
ז. קרא את פרוטוקול החקירה לפני שאתה חותם עליו ועמוד על כך שיתוקנו פרטים, אשר אינם משקפים בדיוק את שאמרת בחקירה.

 

יתכן כי חייל יקרא לחקירה יותר מפעם אחת במסגרת התפתחות החקירה. לכן, גם אם לא התייעצת עם עו"ד טרם החקירה, עדיף מאוחר מאשר אף פעם.

 
לאחר סיום כלל החקירות הנדרשות בתיק, עובר תיק החקירה ובו פרוטוקול העדויות ושאר הממצאים והראיות אל הפרקליטות הצבאית, אשר מחליטה האם להגיש כתב אישום ובאילו סעיפי אישום.


ולסיכום, הלוואי ולא תזדקקו לעצות אלו לעולם. אולם, אם בכל זאת נקראתם לחקירה, זכרו את החשיבות הרבה בהתייעצות עם עורך דין לפני החקירה, על מנת שתוכלו לצמצם נזקים.