העובדות


כנגד הנאשם הוגש כתב אישום באשמת שימוש בלתי חוקי בנשק לפי סעיף 85 לחוק השיפוט הצבאי. לפי פרטי כתב האישום ירה החייל שלוש יריות מנשקו האישי באוויר בעת שהיה בשמירה בעמדת ה-ש.ג. בבסיסו.


במסגרת הדיון הצגתי בפני בית הדין בשיתוף עם התביעה הצבאית, הסדר טיעון לפיו יגזרו על החייל 25 ימי עבודות צבאיות בלבד, עונש שמשמעו כי לחייל לא יהיה רישום פלילי מלא וכי לא ייענש בכליאה ממשית במתקן כליאה צבאי.


בית הדין ציין כי האמור בהסדר מקל באופן חריג אך קיבל את עתירת הצדדים לעונש המוסכם וקבע אותו כגזר דין.

השאלה המשפטית


מה היו הנסיבות העובדתיות והמשפטיות אשר הביאו את התביעה הצבאית ובית הדין לאשר הסדר כה מקל?

בית הדין הצבאי קבע


עבירה של שימוש בלתי חוקי בנשק הינה חמורה בעצם היותה מגלמת סכנה של ממש. במקרה המסוים הוכח כי האופן בו ביצע החייל את המעשה: ירי לאוויר ולאחר שהסתכל ווידא כי אין דבר בקו הירי, הייתה הסכנה מעטה באופן יחסי.


הירי בוצע כמעשה של ייאוש ולא על מנת לפגוע בדבר ושלא על מנת להשיג דבר.


מצבו הרגשי של החייל, אשר הוביל אותו לבצע את המעשה, נבע בין היתר מיחס וטיפול לקוי מצד מפקדיו, בין היתר בעת שפנה אליהם בבקשות לטיפול בבעיות אישיות שהציג להם.


מכתבי ההמלצה עבור החייל מצד מפקדיו, אשר העידו כי החייל, בעל רמה אישית גבוהה, ללא עבר משמעתי וכי אף לאחר המקרה חזר לבצע תפקידו באופן מיטבי, עומדים לזכות החייל ומובילים לפסק דין הנותן משקל בכורה לעתידו ושיקומו של החייל.

מפסק דין זה ניתן ללמוד את הדברים הבאים


1. עבירת שימוש בלתי חוקי בנשק הינה עבירה חמורה העשויה להוביל לעונש מאסר ממושך ורישום פלילי. יש להימנע מכל פעולה אסורה עם נשק או אמצעי לחימה אחר ובמקרה שהנך מואשם בעבירה זו, לייחס לדבר חשיבות מרבית ולהיעזר בסיוע משפטי.


2. גורם משמעותי בקביעת העונש יהיה מידת הסכנה ו/או התוצאות שיצר אותו שימוש בנשק.


3. נסיבות אישיות והנסיבות שהובילו למעשה אף הם בעלי משקל משמעותי לקביעת העונש.


4. כמו בכל משפט פלילי- צבאי, גזר הדין אינו אחיד והוא ניתן לגופו של עניין לפי המקרה. הבעיה היא שחקירת המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) מוכוונת וממוקדת תמיד להוכחת האשמה של החשוד, שהופך אחר כך לנאשם, ואינה מנסה כלל להביא בפני הפרקליטות ובפני בית הדין את התמונה המלאה של המקרה. לפיכך, חשוב כי נאשם ייעזר בשירותי עורך דין המתמחה בתחום הצבאי ואשר ישקיע מאמץ באיסוף הפרטים והראיות ובהכנת הטענות המשפטיות ואופן הצגתן לגורמי התביעה ולבית הדין.
 


עודכן ב: 02/01/2014