הנאשמת אשר לא התייצבה בתאריך שנקבע לה כמועד בצו גיוס, עמדה לדין באשמת היעדרות מן השירות, למשך כשבע שנים, שהסתיימה במעצרה.

 

במהלך הדיון הצגתי לבית הדין הצבאי הסדר טיעון, בשיתוף עם התביעה, לפיו יעמוד עונשה על 60 ימי מאסר בלבד. הראיות לעונש אשר הצגתי בפני התביעה ובפני בית הדין הוכיחו כי הנאשמת סובלת מבעיה רפואית ונפשית מזה שנים רבות, אשר היוותה את הסיבה לכך שלא התייצבה לגיוס, ואשר בגינה שהייה בתנאי מתקן הכליאה הצבאי מחמירה את מצבה עד כדי גרימת נזק ממשי נוסף לבריאותה.

בגין מצבה הרפואי והנפשי פוטרה הנאשמת משירות בהליך שהתקיים בתקופת כליאתה. לצד זאת הצגתי ראיות לפיהן סובלת הנאשמת ממצוקה כלכלית ובעיות מבית.

בית הדין הצבאי אישר את הסדר הטיעון. בנימוקים לפסק הדין ציין כבוד השופט סא"ל רונן שור את הסכמת הצדדים, מצבה הרפואי המיוחד של הנאשמת, והעובדה כי פוטרה משירות בגינו, מצבה הכלכלי ומצבה מבית והעובדה כי הודתה במעשה וחסכה זמן שיפוטי וכן הביעה חרטה.

התביעה הצבאית ובית הדין קשובים לטענות ההגנה כל עוד הן מוגשות ומוכחות בראיות קבילות המאומתות. במקרה של טענה רפואית, צריך שהטענות יאומתו על ידי רופא צבאי. בית הדין הצבאי יכבד הסדר טיעון, ואפילו מקל מאוד, למעט במקרים חריגים ומיוחדים.

 

נסיבות אישיות של הנאשם ובהן: מצבו הרפואי והנפשי, פטור רפואי משירות, בעיות מבית, בעיות כלכליות והבעת חרטה מצד הנאשם – כל אלה נשקלים על ידי התביעה ובית הדין בעת קביעת העונש. מכאן שעל הנאשם, אשר טענה מטענות אלו רלוונטית לגביו, להמציא לעורך הדין המייצג אותו מסמכים וראיות, אשר ישמשו להוכחת הטענות בעת ניהול ההגנה.

 

מה קורה במקרה שהנאשם הסגיר את עצמו?

 

לשאלה האם הנאשם נעצר או הסגיר עצמו ולנאמר באמרה הנמסרת בעת המעצר, השפעה גדולה על תוצאת ההליך המשפטי. לפיכך, חשוב להיעזר בעורך דין צבאי – המתמחה בנושא, בטרם נעצרת או הסגרת עצמך.

משך כשבע שנים חיה הנאשמת בפחד ממעצר, היא היתה מנועה מלצאת את גבולות הארץ, נמנעה מנהיגה, ומיציאה למרכזי בילוי מחשש שתיעצר לבדיקה על ידי שוטר, ואף חששה ללון בביתה, או למצוא עבודה קבועה, ובכלל התנהלו חייה בצל חשש כבד מפני העתיד. אף שלכאורה הייתה חופשיה, התנהלו חייה במגבלות קשות ש"כלאו" אותה.

 

דווקא המעצר הוא שהביא לסיום הפרשה והשיב לה את חייה ואת שלוותה: בהליך מסודר שניהלתי קבלה הנאשמת פטור משירות ובתום ריצוי עונשה שבה לחייה תוך זמן קצר ללא מגבלות.

 

ניתן ללמוד מכך שהדבר הנכון ביותר למי שנמצא במצב של היעדרות ארוכה משירות, בין עם השתמטות או עריקות, הוא שלא לחיות תחת האיום ולדחות את הבלתי נמנע, אלא להיעזר בעורך דין צבאי הבקיא בתחום ולהסדיר את מעמדו. הליך מוקדם ככול האפשר ומנוהל נכון, הינו בעל סיכויים טובים יותר להסדרת הפטור משירות וצמצום הענישה.

תיק מטכ"ל (מחוזי) 599/14