חיילים רבים מחזיקים בביתם רכוש השייך לצה"ל. רוב החיילים עושים זאת בתום לב כאשר הציוד נשכח בבית או נשמר בתור מזכרת. רבים אחרים שומרים ציוד מתוך כוונה שישמש אותם בהמשך בשירות החובה או במילואים ויש מעטים, אשר שומרים את הציוד על מנת לעשות בו שימוש שלא לצורכי הצבא. יוער כי אף מעשה של שימוש בציוד צבאי אשר נעשה במסגרת הצבא אולם שלא למטרות הצבא מהווה עבירה, אשר עשויה להיות פלילית.


מהן, אם כן, ההשלכות הנובעות מהוצאת ציוד מרשות הצבא או משימוש ברכוש צבאי שלא למטרות הצבא? מדוע יש להימנע מעבירות אלו וכיצד עליך להתמודד אם הנך חשוד או נאשם בעבירות רכוש בצבא?


כאמור, חל איסור על שמירת ציוד צבאי בבית. כאשר מדובר בציוד אפסנאי פשוט בערך כספי נמוך כגון פרטי לבוש ובהם מדים, מעיל או חרמונית הרי שהאמור בעבירת משמעת אשר עשויה להוביל לשיפוט בדין משמעתי. אולם אם האמור בכמות גדולה של ציוד או תחמושת כגון מחסניות, פצצות תאורה, רימוני עשן או רימוני הלם, הרי שהאמור בעבירה שעשויה להיחשב פלילית ולהוביל להעמדה בפני בית דין צבאי. אותו הדין חל גם לגבי ציוד לחימה או ציוד רגיש כגון אמצעי ראיית לילה, שכפ"ץ קרמי או אמצעי לחימה וכמובן כלי נשק.


עבירה נוספת יכולה להיות בהוצאת חומר בעל סיווג בטחוני כגון מפות, מסמכים וכדומה. עבירת בטחון מידע עשוי להוביל אף היא להעמדה לדין בפני בית דין צבאי או לכל הפחות להעמדה לדין משמעתי בפני קצין שיפוט בכיר בדרגת אלוף משנה.


יוער כי גם אחזקת ציוד ללא חיוב (כגון עודפים) בתוך היחידה או העברה של ציוד צבאי בין חיילים או בין יחידות שלא באופן מסודר וללא רישום אסור, מהווה עבירה ואף חושף את העושים זאת לאחריות לכל מעשה שיעשה מקבל הציוד.


צה"ל באמצעות המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) משקיעה מאמצים, בעיקר מודיעיניים, על מנת לאתר ציוד לחימה או אמצעי לחימה שהוצאו מרשות הצבא. לעיתים מתגלה העבירה כאשר נעשה חיפוש בביתו של חייל על ידי המשטרה הצבאית או האזרחית, כאשר החייל או מי מבני משפחתו נחשדים בעבירות סמים או היעדרות משירות, ולעיתים מתגלה העבירה כאשר החייל נצפה עם הציוד עליו בנסיבות אזרחיות. מאחר והוצאת הציוד הינה בדרך כלל עבירה מתמשכת, כאשר הציוד נמצא ברשות החייל או מקבל הציוד משך זמן רב, הסיכוי כי העבירה תתגלה במשך הזמן אינו נמוך.


כיצד להימנע מעבירה?


הדרך הטובה והנכונה ביותר להימנע מעבירה היא להימנע מהוצאת רכוש צבאי או החזקתו בבית. אם בביתך נמצא ציוד צבאי כלשהו, מומלץ להשיבו ליחידה באופן מסודר ובהקדם האפשרי. כן מומלץ מאוד לא להעביר ציוד או תחמושת בין יחידות ללא רישום כנדרש.
אם ברשותך ציוד אשר רכשת באזרחות אולם הנדמה כצבאי כגון חרמונית, מעיל דובון, או אפילו אפוד שרכשת במתפרה אזרחית לשימוש במילואים, מומלץ לשמור את הקבלה על מנת שתוכל להוכיח עובדה זו.

מה עליך לעשות אם הנך נחשד בעבירה כלפי רכוש צבאי?


כמו בכל מקרה בו אדם נחשד בעבירה ועומד בפני חקירה פלילית מומלץ מאוד להיוועץ טרם החקירה עם עורך דין המתמחה בתחום. עדות אשר תיתן הסבר העומד בתנאי החוק או הימנעות מהפללה עצמית עשויה לקבוע המידה רבה את תוצאת ההליך.