כאשר מתרחש אירוע בטיחות חמור כגון תאונת אימונים, תאונה מבצעית, תאונת נשק, תאונת דרכים או אירוע בטיחות אחר עם נפגעים או נזק חמור, צפויים להתרחש שני הליכים: תחקיר וחקירה.


התחקיר נעשה בדרך כלל על ידי מפקדים ולעתים גם על ידי גורם מקצועי כגון ועדת חקירה (וח"ק). בתחקיר חובה למסור עדות מלאה ואמתית. עם זאת ישנה חשיבות רבה בהכנה לקראת עדות זו, למשל בדרך של עשיית סדר בעדות, הכנת המסמכים הדרושים, בדיקה וחזרה על הפקודות והוראות הבטיחות ועוד. תוצאות התחקיר עשויות להיות נקיטת צעדים פיקודיים משמעותיים כלפי המפקד או הלוחם ובהם הדחה מתפקיד, פיטורים משירות קבע ועוד.


ההליך השני הוא חקירה הנעשית על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) והיא מתקיימת במקביל לתחקיר. חקירת מצ"ח היא חקירה פלילית שתוצאותיה עשויות להיות הגשת כתב אישום פלילי לבית הדין הצבאי כנגד המפקד או הלוחם.


גם בחקירת מצ"ח חובה לומר אמת, אך בניגוד לתחקיר, בחקירה שמורה לנחקר הזכות שלא להפליל את עצמו, למשל בדרך של שמירה על זכות השתיקה, אי הודיה ועוד. לפיכך, קיימת חשיבות עצומה להכנה של המפקד או הלוחם שאינו בקיא בהליך זה לקראת החקירה.


יודגש כי על פי החוק אסור לחוקרי מצ"ח או גורמי התביעה בפרקליטות הצבאית לראות את העדויות שנגבו במהלך התחקיר, אם כי חוקרי מצ"ח חשופים לממצאי ועדת חקירה ככל שמתקיימת, וזאת כדי לאפשר קיום תחקיר מפורט ומדויק יותר במטרה להפיק לקחים ולמנוע אירועים בעתיד, תוך שמירה על זכויות המעורבים הקבועות בחוק.


מדוע נוטים מפקדים ולוחמים שלא להכין עצמם לתחקיר ולחקירה?


מפקדים ולוחמים אשר ככלל הם אנשים נורמטיביים וערכיים, ללא כוונת רע בפעילותם ובמעשיהם, נוטים לבטוח במערכת הצבאית ולרוב מגיעים לתחקיר ולחקירה ללא הכנה, ובמהלכה של החקירה לוותר על ייעוץ מעורך דין המוצע להם.


פעמים רבות הם טועים לחשוב כי היוועצות בעורך דין עשויה ליצור כלפיהם חשד כאילו הם רואים עצמם אשמים. החקירה נעשית על ידי שוטרים צבאיים שהוכשרו כחוקרים, אך פעמים רבות אינם בקיאים במושגים המקצועיים, בהוויה, בהוראות המקצועיות ובפקודות.


כך, עשוי מפקד או לוחם הנותן עדות להפליל את עצמו או להחמיר את מצבו, לעתים אף מבלי שיש לכך בסיס עובדתי או משפטי. כאשר מגיע כתב אישום והם מזומנים לבית הדין הצבאי, תחושתם הפתעה ואף עלבון.


במהלך הדיונים בבית הדין עולה פעמים רבות התנגשות בין המוטיבציה והתעוזה שהפגינו בעשייתם ובפעולתם על פי הנוהג שלמדו במהלך שירותם, לבין העולם הפלילי הדבק בחוק היבש ובהאשמת התביעה בגין תוצאות המעשים.


מה חשוב לעשות במקרה של אירוע בטיחות?


הדרך הטובה והראויה ביותר להימנע ממצב זה היא הקפדה על הוראות הבטיחות וההוראות המקצועיות, והפעלת שיקול דעת כמצופה ממי שאמון על חיי אדם וציוד יקר ערך. אולם, אם מתוך היקף העשייה, עומס העשייה או פעילות המאתגרת את המסגרת אירעה תאונה, חשוב לכל מי שמעורב באופן ישיר או עקיף לדעת כי עשויות להיות לדבר השלכות לגביו.


מומלץ לו ללמוד את הפרטים הקשורים לאירוע והתהליכים שהתרחשו לקראתו, לשמור את המסמכים ולרענן עצמו בהוראות ובפקודות הקשורות בנושא. בעשיית כל אלו חשוב לא להיכשל בשיבוש הליכי החקירה, למשל בדרך של שיחה עם המעורבים האחרים אודות המקרה, שינוי מצב בראיות ועוד.


מפקדים ולוחמים אשר מעורבים בתאונה מצויים פעמים רבות במצב של סערת רגשות ולעתים אף מצוקה רגשית, בתחילתו של הליך אשר עשויות להיות לו השלכות חמורות על עתידם. לפיכך, חשוב מאוד להיעזר בליווי ובייעוץ של עורך דין המתמחה בתחום משלב מוקדם ככל האפשר מרגע קרות התאונה.