לאחרונה בוטל הצורך באישור מיוחד כדי לייצג חיילים בבית דין צבאי. משמעות הדבר היא שכל עורך דין במדינת ישראל רשאי לייצג חיילים בכל עניין, וחייל הנדרש לסיוע משפטי יכול לשכור שירותיו של עורך דין ללא הגבלה. אך, כיצד יידע החייל כי עורך הדין אכן מתאים לטפל בעניינו?


מתי נדרש לחייל סיוע משפטי?


חייל עשוי להידרש לסיוע של עורך דין צבאי במגוון מצבים: המצב הברור ביותר הוא כאשר החייל חפץ בייעוץ לקראת או במהלך חקירת מצ"ח או כשהוא נדרש לסנגור אם הוא נאשם בהליך פלילי בבית הדין הצבאי.


הדיונים בבית הדין הצבאי מתנהלים על פי סדר דין פלילי. אך הדין הוא חוק השיפוט הצבאי (חש"ץ), אשר אינו נלמד במסגרת לימודי המשפטים ואינו מוכר למי שאינו עוסק בתחום באופן שוטף. רוב העבירות שבהן נאשמים חיילים הן עבירות צבאיות שאין להן מקבילה אזרחית כגון עריקות, השתמטות, סירוב לצו קצין שיפוט בכיר למסור דגימת שתן לצורך בדיקת שימוש בסמים, עבירות במהלך פעילות מבצעית או אימונים וכיוצא באלו.


זאת ועוד, לצד ההליך הפלילי מתקיימים הליכים שונים שאינם קיימים בהליך בבית המשפט האזרחי כגון הליך התאמה לשירות בסיוע מערכים צבאיים ובהם גחל"ת, ועדת התאמה לשירות וקב"ן, ועדות ייחודיות ועוד. עם זאת אין במערכת המשפט הצבאי הליכים הקיימים בהליך האזרחי כגון תסקיר מבחן, אפשרות לקביעת עונש ללא הרשעה ואחרים. לכן, חשוב שעורך הדין המלווה את החייל כסנגור בחקירת מצ"ח או בהליך בבית הדין הצבאי יהיה בעל ניסיון בתחום, בקיא בחוק השיפוט הצבאי ובנהלי הצבא.


המצב השכיח הנוסף שבו יש צורך בעורך דין צבאי הוא כאשר חייל נפצע או חלה במהלך השירות ועקב השירות, וצריך לתבוע להכרה בזכות נכה את קצין התגמולים במשרד הביטחון. גם במקרה זה חשוב שעורך הדין יהיה בקיא ובעל ניסיון בהליכים אלו. מעבר למומחיות ולניסיון המשפטי רצוי שעורך הדין יכיר ויבין את נסיבות השירות והאופן שבו אירעה הפציעה או המחלה, שכן בהינתן מצב שבו ישנה נכות, נדרש החייל להוכיח בסיוע עורך הדין את הקשר הסיבתי העובדתי והמשפטי, בין נסיבות השירות לפציעה או המחלה.


וישנם גם הליכים ייחודיים למערכת הצבאית שבהם רצוי להיעזר בעורך דין צבאי, ובהם ועדת הערר לאנשי קבע הפועלת כבית דין מנהלי ועל פי כללים ייחודיים לה, הדין המשמעתי, הליכים מנהליים כגון גיוס או שחרור משירות, השגה על פרופיל רפואי ואחרים, הליכים הדורשים ידע ייחודי והכרה עם המערכת הצבאית, החוק, הפקודות והנהלים.


מהן הדרישות המקצועיות והאישיות הנדרשות מעורך דין צבאי?


מכל אלה על עורך הדין הצבאי להיות משפטן מעולה, מומחה לתחום המשפט הצבאי ובעל ניסיון בו. עליו להיות בעל היכרות עם המערכת ובקיא בנהלים. רצוי אף שיכיר את המערכת הצבאית בצורה טובה. מעבר לכך, הליכים משפטיים בצבא כרוכים לרוב בקשיים רגשיים. לפיכך, על עורך הדין הצבאי להיות קשוב לחייל, ללוות אותו באופן צמוד בהליך ולסייע לו ולבצע תפקידו תוך השקעה ובמסירות.


אז איך בוחרים עורך דין צבאי? מוודאים כי תחום המשפט הצבאי הוא תחום עיסוקו העיקרי של עורך הדין וכי יש לו ניסיון מספיק בתחום. בודקים את ניסיונו המשפטי והרקע הצבאי שלו, מוודאים כי עורך הדין המסוים שאליו פנינו, שהוא זה המייצג אותנו ולא שכיר ממשרדו, מוודאים מה כולל הייצוג בדיוק, וחשוב מאוד לקבל המלצות מלקוחות קודמים של אותו עורך דין.