עבריין מין עשוי לחזור ולהימצא בסביבת הנפגע/ת מיד לאחר סיום ריצוי עונשו. על מנת להתמודד עם סוגיה זו קיים חוק שמטרתו להגן על נפגע/ת העבירה ולמנוע נזק נוסף שעלול להיגרם לה מהתקלות עם עבריין המין שפגע בה, אולם מבלי לפגוע במידה העולה על הנדרש בזכויות עבריין המין.


של מי הסמכות להטיל מגבלות ובאילו תנאים?


בית המשפט בעל הסמכות העניינית לדון בעניין זה הוא בית המשפט שדן בעבירת המין. בית המשפט רשאי להטיל על עבריין מין, בצו, מגבלות על מגורים, על עבודה או על הימצאותו של עבריין המין באזור מסוים, שהם בקרבת נפגע/ת העבירה בהתקיים במצטבר של התנאים הבאים: בית המשפט קיים דיון בעניין, במהלך הדיון שוכנע בית המשפט כי יש צורך בהטלת מגבלות משום שלנפגע/ת העבירה עלול להיגרם נזק נפשי של ממש אם עבריין המין יתגורר, יעבוד או יימצא בקרבתה. על בית המשפט להביא בחשבון את הפגיעה שתיגרם לעבריין המין בשל המגבלות שיוטלו עליו.


מי רשאי לבקש את הטלת המגבלות?


בית המשפט יקיים דיון בעניין הטלת מגבלות על עבריין המין לבקשת אחד הגורמים הבאים: נפגע/ת העבירה או אדם מטעמה, שקיבל הרשאה מנפגע/ת העבירה, היועץ המשפטי לממשלה, תובע משטרתי או תובע צבאי לפי העניין, או פקיד סעד. אולם, בית המשפט רשאי שלא לקיים את הדיון אם נפגע/ת העבירה ביקש/ה שלא לקיימו, למרות בקשה של אחד הגורמים שהוזכרו לעיל.


מתי יש להגיש את הבקשה?


דיון בבקשה להטיל מגבלות על חזרתו של עבריין מין לסביבת הנפגע/ת יתקיים מיד לאחר מתן גזר הדין ואם עבריין המין נידון לעונש מאסר בפועל או לאשפוז – לפני שחרורו מהמאסר או מן האשפוז. בית המשפט רשאי לקיים את הדיון תוך שלושה חודשים ממועד שחרור עבריין המין ממאסר או אשפוז אם מצא שיש צורך בכך, אך אז חלה עליו חובה לנמק בכתב את החלטתו.


אילו מגבלות יכול להטיל בית המשפט?


בית המשפט שהחליט להטיל מגבלות, יכול לקבוע תקופת זמן של עד שלוש שנים שבה ייאסר על עבריין המין להתגורר או לעבוד או להימצא באזור שיוגדר על ידו והוא בקרבת מגוריו או עבודתו של נפגע/ת העבירה. בית המשפט רשאי להאריך את התקופה מעת לעת לתקופות נוספות שלא יעלו על שלוש שנים כל אחת אם שוכנע כי עדיין מתקיימים התנאים המסמיכים את בית המשפט להטיל מגבלות אלו מלכתחילה.


על פי הפסיקה מגבילים בתי המשפט את הצווים הניתנים למינימום הנדרש בעיניהם, על מנת שלא ליצור פגיעה, מעבר למינימום הנדרש בנסיבות, בעבריין המין, אשר לכאורה שילם כבר את חובו לחברה בריצוי עונשו.


לסיכום, עבירות מין נעשות פעמים רבות בתוך המשפחה, על ידי מכר, שכן או חבר לעבודה – מקרים בהם לאחר ריצוי העונש עשוי לחזור עבריין המין לסביבת נפגע/ת העבירה. מצב זה עשוי ליצור פגיעה נפשית נוספת אצל נפגע/ת העבירה ולפיכך חוקק החוק שמטרתו להגן על נפגע/ת העבירה, תוך ניסיון לאזן בין הגנה על זכויות נפגע העבירה לזכויות העבריין.


על נפגע/ת העבירה ומשפחתה להכיר את זכויותיה על מנת שתוכל להגן על עצמה אם קיים צורך. כמו בכל מקרה משפטי, אם מתעוררת שאלה בעניין זה, חשוב להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום.
 


עודכן ב: 02/02/2016