בצה"ל נהוג לקיים תחקיר לאחר כל תרגיל באימונים או פעילות מבצעית. התחקיר הוא חקירה מפורטת של כל העובדות והנתונים באירוע לצורך הסקת מסקנות והפקת לקחים. הפקת הלקחים נדרשת לצורך למידה וקיום של תהליך שיפור, הן בהיבט המקצועי והמבצעי והן בהיבט של מניעת נפגעים בעתיד.


על מנת למצות את ההליך נדרש כי המפקדים והחיילים המשתתפים בתחקיר ידברו בגילוי לב וימסרו גרסה אמינה של העובדות. על מנת להבטיח שדבר זה יקרה ועל מנת שלא לפגוע בזכותם של משתתפי התחקיר להימנע מהפללה עצמית נקבע בחוק השיפוט הצבאי (חש"ץ) כי התחקיר וממצאיו לא ימסרו לגורמי חקירה ובהם המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) ולא יעשה בהם שימוש כראיה במשפט.


האם החוק מקנה באמת הגנה למשתתפי התחקיר לגבי דברים שאמרו?


את ממצאי התחקיר מקבלים לידיהם הגורמים בצבא שהתחקיר דרוש להם לצורך מילוי תפקידם. אולם, בנוסף, נמסרים ממצאי התחקיר באירועים מסוימים לפרקליט הצבאי הראשי (פצ"ר) או לנציגו. אם מצא הפרקליט הצבאי הראשי או סגנו כי התחקיר מגלה חשד לביצוע עבירה, הוא רשאי, לאחר שנועץ עם קצין שדרגתו אלוף לפחות, להורות בכתב על פתיחת חקירה.


בהוראה על פתיחת החקירה יתאר הפרקליט הצבאי הראשי את נסיבות האירוע ואת הסיבות אשר בשלן עלה החשד לביצוע עבירה. כך, לדברים שיאמרו בתחקיר יתכן ותהייה השפעה על ההחלטה האם לפתוח בחקירה פלילית ולמידע שיהיה בידי משתתפי התחקיר בעת שייחקרו במצ"ח. כך, שלדברים שנאמרו בתחקיר עשויה להיות השלכה ישירה על ההחלטה לפתוח בחקירה ועל תוצאותיה.


זאת ועוד, לפי החוק רשאי הרמטכ"ל לאשר את העברת ממצאי התחקיר או חלקים ממנו לגוף ציבורי שהמידע דרוש לו או לאדם הנוגע לדבר.
הניסיון מלמד כי פרטים שעלו בתחקיר עשויים להיות מודלפים לתקשורת ומגיעים לידיעת גורמים בלתי מורשים, דבר שיש לו השפעה על ההליך ועל תוצאותיו.


כך, שלמעשה חיסיון התחקיר אינו מוחלט ודברים שנאמרים בו עשויים לשמש עילה ובסיס להליך פלילי ו/או משמעתי כנגד ממשתתפי התחקיר או חלק מהם.


בנוסף עשויים ממצאי התחקיר לשמש כעילה להליכים פיקודיים כנגד משתתפי התחקיר או חלקם, בין היתר הדחה מתפקיד, או אפילו פיטורים משירות במקרה של קצינים ונגדים בקבע.


כיצד אם כן על מפקד או חייל לנהוג בעת שהוא משתתף בתחקיר?


הנורמה הנדרשת ממפקד או חייל המשתתף בתחקיר היא לדבר בפתיחות ולומר את האמת. אסור לשקר ואף לא עומדת למשתתפי התחקיר זכות השתיקה. יחד עם זאת על מפקד או חייל המשתתפים בתחקיר להיות מודעים למשמעויות העשויות להיגזר מדברים שיאמר ולאופן בו יתפתח התחקיר. מוטב יהיה, אף אם אין החוק מחייב זאת, כי מפקד אשר מנהל תחקיר, יבהיר בתחילת התחקיר כי החיסיון החל עליו מוגבל וכי יתכן שלדברים שיאמרו יהיו השלכות לגביהם בהמשך.


על כל מפקד וחייל לדעת כי במידה והיה מעורב באירוע בו נגרם נזק או היו נפגעים עקב תאונה או עקב תקלה מבצעית, חשוב שייוועץ בעורך דין מקצועי הבקיא בתחום המשפט הצבאי ורצוי גם בפקודות והנהלים, אשר יסייע לו באופן הצגת הדברים וילווה אותו בהמשך ההליך.


לסיכום, התחקיר הוא כלי חשוב המצוי בידי המערכת הצבאית בכדי לקיים הליך של למידה, שיפור ומניעת מפגעים. על מנת לקיים את ההליך כראוי נקבע בחוק חיסיון על דברים שנאמרים בו, במטרה לאפשר למפקדים והחיילים המשתתפים בו למסור גרסתם ללא חשש ואכן זוהי התחושה הקיימת אצל רוב המפקדים והחיילים בצה"ל. אולם, עליהם לדעת כי החיסיון אינו מוחלט וכי לדברים שיאמרו בתחקיר עשויות בהחלט להיות השלכות לגביהם. לפיכך, עליהם לשקול דבריהם בתבונה וחשוב אף שייעזרו בייעוץ ובליווי מקצועי.