כל מועמד/ת לשירות צבאי (מלש"ב) עובר במסגרת תהליך המיון לקראת הגיוס בדיקה רפואית המבוססת על אישור רופא המשפחה והדיווח שמסר, מסמכים רפואיים שהציג, שיחת אבחון לעניין מצבו הנפשי ובדיקת רופא. בעקבות אבחון זה, הנעשה בדרך כלל כחלק מבדיקות ה"צו הראשון", נקבע למלש"ב פרופיל רפואי (וככול שישנם, גם סעיפי ליקוי), אשר, בין היתר, על פיו נקבעים התאמתו לשירות בכלל והתאמתו לסוג שירות (שירות כלוחם, תומך לחימה או שירות עורפי). הפרופיל הרפואי מכתיב את שירותו של החייל במהלך השירות הסדיר ובמילואים.


איך מערערים על קביעת הפרופיל?


כל מלש"ב וכל חייל רשאים לערער על ההחלטה שקבעה את הפרופיל הרפואי שלהם. את הערר יש להגיש בתוך 30 ימים מהמועד בו נודע להם על הפרופיל שנקבע להם. חובה לצרף לערר אישור רופא מומחה לפיו הוא בדק את העורר ומצא כי, לפי המבחנים הקבועים של הכושר הרפואי המפורטים בספר הפרופילים הצבאי, נפלה שגגה בכושר הרפואי שנקבע לעורר. מלש"ב נדרש להגיש את הערר ללשכת הגיוס שלו ואילו חייל יגיש את הערר לראש ענף מיון רפואי במפקדת קצין הרפואה הראשי.


יצוין כי ניתן לפנות בבקשה לאשר או לפסול מלש"ב או חייל לסוג שירות או תפקיד מבלי לשנות את הפרופיל הרפואי שלו. כך, למשל, לאור פנייה שבצעתי בשם מלש"ב, אשר נקבע לו פרופיל רפואי 64, אשר ככלל אינו מאפשר שיבוץ בתפקידי לחימה, הוא אושר כחריג למיון לקורס טייס ולגיבוש סיירות, וזאת מבלי שהפרופיל הרפואי שלו שונה.


מה עושים כאשר חל שינוי במצב הרפואי?


במקרה בו המלש"ב או חייל סבורים כי הכושר הרפואי שנקבע להם השתנה, הם רשאים לפנות בבקשה להעמידם פעם נוספת בפני ועדה רפואית. מלש"ב – נדרש לפנות ללשכת הגיוס, וחייל – נדרש לפנות לראש ענף מיון רפואי במפקדת קצין הרפואה הראשי. בבקשה זו עליהם לפרט את השינויים שחלו בכושר הרפואי שלהם מאז נבדקו בפעם האחרונה. בבקשה זו ניתן לפנות רק אם עברו לפחות שלושה חודשים לפחות מאז ניתנה ההחלטה האחרונה וחובה לצרף לה אישור מרופא מומחה המאשר כי אכן חל שינוי במצב הרפואי של המבקש לאחר מועד קביעת הפרופיל.


פרופיל צבאי רפואי – גם לחיילי מילואים


הפרופיל הרפואי מלווה את החייל גם לאחר שחרורו משרות סדיר והמעבר לשירות מילואים. גם בשירות המילואים נבחנת התאמתו של החייל לשירות ולתפקיד בדיוק לפי אותם מדדים הקיימים בשירות הסדיר. חייל מילואים, אשר סבור כי חל שינוי במצב בריאותו, נדרש לפנות לקצינת הקישור של יחידתו בצירוף מסמכים מרופא מומחה. פנייתו תיבחן על ידי רופא צבאי, אשר במקרה הצורך יטפל בהזמנתו לרופא מומחה צבאי ולוועדה רפואית, אשר תקבע את הפרופיל הרפואי המתאים.


לסיכום, הפרופיל הרפואי הנו מרכיב מכריע במיון ובשיבוץ של מלש"בים ושל חיילים בשירות סדיר ובמילואים לשירות ולתפקיד הצבאי. חשוב מאוד להיות מודעים לכך ולהקפיד בדיווח ובמסמכים הרפואיים שמציגים בלשכת הגיוס. אם הנכם סבורים כי נפלה שגגה בקביעת הפרופיל או שחל שינוי במצב הרפואי, חשוב מאוד לטפל בעניין באופן על פי הכללים ובמהירות המרבית.


קביעת פרופיל צבאי או כושר רפואי שאינם מתאימים, עשוי ליצור מצב של הצבה בתפקיד בו ייגרם לחייל/ת החמרה במצב הרפואי, סבל ו/או אי מיצוי. לפיכך, במקרה הצורך חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין המתמצה בתחום ואף ניתן להיעזר בו בניהול ההליך.
 


עודכן ב: 24/04/2016