קלות דעת, מצוקה רגשית אליה נקלעים חיילים ודוחפת אותם לבקש לעצמם הקלות, קלות טכנית לביצוע באמצעים טכנולוגיים הנמצאים כמעט בכל בית (מחשב, סורק ומדפסת) וחוסר מודעות מספקת אצל חיילים לחומרה שבעבירה, גורמות לרבים מהם לעבור עבירות במסמכים צבאיים. אולם, מערכת המשפט הצבאי מייחסת לעבירות אלו חומרה רבה וחייל העובר עבירה במסמכים צבאיים עשוי למצוא עצמו עומד לדין פלילי.


אילו עבירות כלולות בתחום זה?


העבירות הנפוצות בתחום זה הנן זיוף ימי מחלה ("גימלים"), זיוף פטורים ואישורים שונים ובהם פטור מגילוח, פטור מנעליים צבאיות וכדומה. מסירת מסמכים ובהם מידע כוזב לגבי זכאות להטבה כספית ו/או להקלה בתנאי שירות ועוד.


חשוב לדעת כי לעבירה במסמכים צבאיים יכולות להיווסף עבירות נוספות הנעברות בהמשך למסירת המידע הכוזב ובהן היעדרות מהשירות ללא רשות במקרה של זיוף ימי מחלה, הוצאת דבר במרמה במקרה של דיווח כוזב על זכאות, התנהגות בלתי הולמת ועוד. כנגד המזייף יתכן ויוגש כתב אישום חמור גם בעניין זיוף או זיוף בנסיבות מחמירות.


גם מי שסייע לדבר עבירה בכך שיצר את המסמך המזויף, העלים או השחית או שינה או סילק מסמך שחובה היה עליו לשמרו – אף הוא עובר עבירה.


איך עשוי דבר העבירה להתגלות?


על אף שמקרים רבים אינם מתגלים, דווקא קל מאוד לגלות עבירה במסמכים צבאיים: רוב המסמכים נחזים להיות או שהנם של רשויות שונות וחתומים, לפחות לכאורה, על ידי בעלי תפקידים. כל רופא יחידה יכול בשיחת טלפון פשוטה לברר אצל כל מרפאה, למשל "ביקור רופא" או חדר מיון, האם החייל אכן הגיע למקום ומה היו ההמלצות שקיבל.


מקרים בהם מדובר באירועים רבים וחוזרים במרפאות או ביקור במרפאות שונות ובעיקר כשאינן בקרבת מקום מגורי החייל, יעודדו את המפקד ו/או רופא היחידה לערוך בדיקה כזו. לעיתים הזיוף נעשה ברמה נמוכה וניכר לעין. למשל, שינוי מספר בעט, הוספת מילים וכדומה. לעיתים נתפס חייל בעבירה ובהיותו תחת לחץ מדווח על עבירות של חבריו ועוד.


חייל נתפס בעבירה במסמכים צבאיים – מה קורה עכשיו?


עבירה במסמכים צבאיים הנה עבירה לפי סעיף 105 בחוק השיפוט הצבאי (חש"ץ) ומהווה עבירה פלילית. במקרים בהם חומרת העבירה נמוכה, למשל כאשר החשד לזיוף חד פעמי של מספר ימי מחלה מצומצם (בדרך כלל עד 30 ימים), יכול המפקד, באישור הפרקליטות הצבאית, להעמיד את החייל לדין משמעתי ביחידה.


אולם, בעבירות שחומרתן גדולה יותר כגון זיוף מספר רב של ימי מחלה או אישור לזכאות כספית, יעמוד החייל לחקירת המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) ואם ימצאו די ראיות הוא עשוי לעמוד לדין בפני בית דין צבאי בעבירה, שעונשה המקסימאלי הקבוע בחוק מאסר שלוש שנים, כאשר הפסיקה מגלה רמת ענישה בפועל של מאסר שמשכו ימים עד חודשים בודדים. עונש שמשכו מעל לחודשיים גורר רישום פלילי מלא המלווה את החייל גם בחייו האזרחיים.


לסיכום, עבירות במסמכים צבאיים הנן עבירות חמורות אשר עשויות לגרור כנגד החייל העובר אותן סנקציות פליליות. לכן חשוב מאוד לא להתפתות לעבור אותן ולא לסייע בעשייתן. אם חלילה את/ה נחשד או חלילה נחקר/ת בחשד לביצוע עבירה עברה במסמכים צבאיים, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום, על מנת למצוא את הדרך הטובה ביותר להתמודד במצב שנוצר.