צה"ל הנו ארגון הקולט לשורותיו אוכלוסיות מגוונות באיכות וברקע וכופה את המשרתים בו לשהות במסגרת היררכית סגורה ולחוצה. אלימות בין חיילים בתוך המסגרת הצבאית, כלפי בעל תפקיד או מפקד מפרה את היכולת לפקד ולאכוף סדר ומשמעת הכרחיים, פוגעת בלכידות היחידתית ומונעת את הביטחון האישי ההכרחי לכל חייל.


המסגרת הצבאית אף מאפשרת שררה כלפי פקודים או כלפי אוכלוסיות אזרחיות באזורי הסמכות של הצבא. עובדות אלו מסבירות מדוע מדיניות צה"ל בנושא עבירות אלימות מצד חיילים הנה מחמירה מאוד ומדוע כנגד חייל הנוקט באלימות כלפי חייל אחר, בעל תפקיד, מפקד או אזרח צפוי שתפתח חקירת מצ"ח והחייל יעמוד לדין פלילי בבית דין צבאי וייענש בעונשים מחמירים.


לצד הצידוק באיסור על אלימות, למדיניות זו עשויים להיות היבטים מורכבים. כך, למשל, כאשר חייל נדרש להפעיל כוח בעת פעילות מבצעית, במסגרת תפקידו, או בכדי להגן על עצמו ועוד.

 

מדרג עבירות האלימות לפי מידת חומרתן


לעבירות האלימות ישנה בחוק התייחסות לפי סווג חומרתן. כך, למשל, חייל אשר הכה חייל אחר או נקט כלפיו באלימות, צפוי לעונש הקבוע בחוק למשך של עד שנה מאסר, כאשר בפועל נפסקים עונשים שמשכם ימים עד חודשים בודדים, תלוי בנסיבות, חומרת המעשה וחומרת הפגיעה.


חומרה מיוחדת מיוחסת לפגיעה בבעל תפקיד. חייל אשר הכה שוטר צבאי בתפקיד או בהקשר לתפקידו, או שעשה כך כלפי חייל שנמצא בתפקיד של שמירת אדם, רכוש או מקום, או נקט כלפי מי מאלו באלימות, צפוי לעונש הקבוע בחוק של מאסר שמשכו עד חמש שנים. בפועל נקבעים עונשים שמשכם מספר חודשים, תלוי בנסיבות, בחומרת המעשה וחומרת הפגיעה.


כן מיוחסת חומרה מיוחדת לפגיעה במפקד. חייל אשר הכה מפקד או נקט כלפיו באלימות צפוי לעונש הקבוע בחוק של מאסר שמשכו עד שנתיים. אם עשה את המעשה בעת שהמפקד היה בתפקיד העונש הקבוע בחוק הנו מאסר של עד חמש שנים. גם במקרה זה נקבעים בפועל עונשי מאסר של מספר חודשים, תלוי בנסיבות, בחומרת המעשה וחומרת הפגיעה.


חייל אשר התנגד בכוח לחייל הבא מתוקף תפקידו לשים אותו במשמורת, או שסירב לציית להוראות חייל כזה, צפוי לעונש הקבוע בחוק של עד שנתיים מאסר. בפועל נפסקים עונשי מאסר שמשכם בין ימים למספר חודשים, תלוי בנסיבות ובחומרת המעשה.


האיסור חל גם על איום ועלבונות


איסור חמור והחמרה בענישה חלה גם לגבי איומים ועלבונות כלפי בעלי תפקיד ומפקדים. חייל אשר שמעליב מפקד, מאיים או מבצע מעשה הפוגע בכבודו או במעמדו כמפקד, צפוי לעונש הקבוע בחוק של עד שלוש שנים מאסר. עונש זהה קבוע בחוק כלפי מי שעשה מעשים דומים כלפי שוטר צבאי או חייל בעל תפקיד. בפועל נפסקים עונשי מאסר שמשכם בין ימים למספר חודשים, תלוי בנסיבות ובחומרת המעשה.


אלימות הבאה לידי ביטוי בדרך של התעללות


אלימות עשויה להגיע למצב של התעללות. סעיף ההתעללות מתייחס למקרים בהם חייל מכה חייל אחר הנמוך ממנו בדרגה או שהכה אדם הנמצא במשמורת שהחייל מופקד עליה או שהתעלל בהם אחרת וכן למקרה בו התעלל חייל בחייל אחר.


במקרים אלו צפוי החייל המתעלל לעונש של עד שלוש שנים ושנתיים בהתאמה, ובמקרים נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, העונש הקבוע בחוק הנו עד שבע שנות מאסר. גם כאן הפסיקה בפועל הנה למשך מספר חודשי מאסר, תלוי בנסיבות ובחומרת המעשה.


האם כל נקיטה באלימות היא אסורה או פלילית?


המשרתים בצבא נדרשים לעיתים להפעיל כוח על מנת לממש משימה, בפעילות מבצעית או במסגרת תפקיד אחר כדוגמת מדריכי כלואים. לעיתים נדרש חייל להגן על עצמו. במקרים מסוג אלו ובמקרים נוספים, אם פעל החייל באופן מידתי והולם את המצב, כמובן שאין הוא מבצע עבירה.


לעיתים, אף במקרה של אלימות אסורה אך שמידתה נמוכה, כגון ריב בין חברים ללא פגיעה ממש, עשוי הטיפול להסתכם בשיפוט בדין משמעתי או בענישה פיקודית בלבד.


לסיכום, עבירות אלימות אסורות בצבא וכל מקרה של אלימות עשוי להסתיים בחקירת מצ"ח ומשפט פלילי בפני בית דין צבאי. לפיכך, על כל חייל להימנע מלנקוט באלימות פיזית מכל סוג ומהעלבת מפקדים ובעלי תפקיד.


אולם, חייל עשוי להיקלע במהלך שירותו למצבים בהם הוא יידרש להפעיל כוח, למשל בעת פעילות מבצעית, כהגנה עצמית ועוד. לפיכך, אם נקלעת למצב בו היית מעורב באירוע אלימות, אף שלא מרצונך, מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום המשפט הצבאי, על מנת שילווה אותך ויסייע לך להציג את גרסתך באופן הנכון ביותר.