בצה"ל נמסרות סמכויות החלטה ופעולה לבעלי תפקידים, מפקדים וחיילים, כנגזרת מוגדרת מתפקידם הצבאי ו/או דרגתם הצבאית. לעתים עשוי מפקד או חייל לקבל סמכות על פי כתב מינוי הניתן על ידי מפקד המוסמך לכך.


דוגמאות לסמכות ניתן למצוא בכל תחומי העשייה הצבאית. כך, לדוגמא, סמכות מפקד ביחידת שדה לאשר תרגיל שטח ואופן ביצועו, במגבלות הקבועות בהוראות הבטיחות, על מנת לקיים אימון של מסגרת משנה ביחידתו. למשל, מפקד גדוד המאשר תרגיל שטח למחלקה.


דוגמאות נוספות ניתן למצוא בתחומי עשייה נוספים, למשל סמכות מפקד לאשר שימוש בציוד צבאי במקרים שהשימוש בו מחייב אישור, סמכות מפקד לשמש קצין שיפוט בדין משמעתי ורמת הענישה המוקנית לו על פי דרגתו ותפקידו ועוד.


עבירה של חריגה מסמכות נעשית כאשר מפקד או חייל חורגים בכוונה מסמכויות שניתנו להם לביצוע תפקידם בצבא. לדוגמא, מפקד שאישר אימון באופן הנוגד את הוראות הבטיחות, חורג מסמכותו עד כדי סיכון החיים או הבריאות, אף אם לא אירעה תאונה ולא נגרם נזק.


דוגמא נוספת היא מקרה בו מפקד מוציא לביתו, בניגוד לנהלים, מחשב המכיל חומר מסווג וחורג מסמכותו עד כדי סיכון המדינה מכיוון שקיים חשש שהמחשב, שאינו שמור כראוי, ייגנב.


מה דינו של מי שחורג מסמכותו?


בחוק השיפוט הצבאי מוגדרת עבירה של חריגה מסמכות כעבירה פלילית ומי שעבר אותה צפוי להיחקר במצ"ח (המשטרה הצבאית החוקרת) ואם ימצא כי אכן חרג מסמכות צפוי שיוגש כנגדו כתב אישום פלילי והוא יעמוד למשפט בפני בית הדין הצבאי.


חוק השיפוט הצבאי מגדיר מדרג ענישה לפי חומרת העבירה. כך, למשל:


מי שחרג בכוונה מהסמכויות אשר נמסרו לידיו לצורך ביצוע תפקידו בצבא דינו עד שנה מאסר.


מי שחרג מסמכותו, כאשר במעשה שעשה או אישר נגרם או עלול היה להיגרם נזק לרכוש - דינו מאסר שנתיים.


מי שחרג מסמכותו, כאשר במעשה שעשה או אישר נגרם או עלול היה להיגרם חבלה או נזק לבריאותו של אדם אחר- דינו שלוש שנים מאסר.


מי שחרג מסמכותו ובמעשה שעשה או אישר גם או יכל היה להיגרם פגיעה בביטחון המדינה או בפעולתו של הצבא ו/או פעילותם של כוחות בטחון הפועלים בשיתוף עם הצבא - דינו חמש שנות מאסר. ואם התכוון לפגוע בביטחון המדינה או בפעולת הצבא /ו/או כוחות הביטחון - עונשו עשר שנות מאסר.


חוק השיפוט הצבאי אף מייחד סעיף עבירה למי שחרג מסמכותו על ידי כך שפעל כקצין שיפוט, בין שהוא קצין שיפוט ובין שהתחזה כקצין שיפוט - דינה שהעובר עליה שלוש שנות מאסר.


בפועל נפסקים על עבירות החריגה מסמכות עונשים של חודשים ספורים בנוסף לסנקציות פיקודיות, תלוי בחומרת המעשה ובתוצאות. מאסר של 60 ימים ומעלה גורר רישום פלילי מלא.


לסיכום, עבירה של חריגה מסמכות הנה עבירה, אשר השלכותיה עשויות להיות חמורות, הן בהקשר התוצאות בפגיעה ברכוש, בנפש או בפעולה תקינה של הצבא והן בהיבט הענישה כלפי החורג מסמכות.


אולם, עבירה מסוג זה נעשית לרוב כתוצאה ממוטיבציה ורצון ליוזמה או אי הבנת החוק והסיטואציה ולא בכוונה להרע. לכן, אם נקלעת למצב בו הנך נחשד או מעורב בעבירה זו מומלץ מאוד להיוועץ עם עורך דין המתמחה בנושא משלב מוקדם ככול האפשר.