על פי הוראות הקבע בצה"ל, חייל אשר הורשע בעבירת סמים בבית דין צבאי יעמוד בפני וועדה מייעצת לטיפול במשתמשים בסמים או בשמה המוכר: "וועדת סמים". הוועדה מתקיימת במיטב ובראשה עומד קצין בדרגת סגן אלוף. סמכות הוועדה להמליץ למפקד מיטב על ביצוע אחד מהאפשרויות הבאות:


א. השארת החייל בשירות ובתפקידו הנוכחי.


ב. השארת החייל בשירות ושיבוצו מחדש.


ג. פטור משירות צבאי בעילה של פטור סמים (במקרה זה תמליץ הוועדה על אחוז הזכויות, אם בכלל, שיקבל החייל לאחר שחרורו. המלצה זו תובא להחלטה בפני ראש מטה אכ"א).


ד. שינוי מקצועו של החייל - נושא שיעלה כאשר למקצועו של החייל היבט בטיחותי המושפע משימוש בסם כגון נהג, מאבטח, בוחן תחמושת וכיוצא באלו.


ה. החזרת רישיון נהיגה שהותלה, נושא שיבחן רק לאחר קבלת המלצה ממפקדו של החייל בדרגת סגן אלוף ומעלה (המלצת הוועדה תועבר לסמכות רישוי צה"ל).


לפי אילו קריטריונים מחליטה וועדת הסמים?


וועדת הסמים מסתמכת בהחלטתה על חומרת עובדות ונסיבות העבירה בה הורשע החייל, קבלת אחריות מצד החייל על מעשיו, הבעת החרטה של החייל והתחייבותו שלא לחזור על העבירה והמלצת מפקדיו (על פי ההוראה חייב מפקדו של החייל להיות נוכח בוועדה ואם נבצר ממנו להיות, חובה עליו להעביר המלצה בכתב שתוכנה יובא לידיעת הוועדה) וגורמים נוספים כגון עברו המשמעתי, משך הזמן שנותר לחייל עד תום השירות ועוד.


לגבי חייל שהורשע בעבירה חמורה כגון סחר בסמים, הספקת סם, תיווך בעבירת סמים, שימוש של למעלה מחמישה מקרים בסם מסוג קנאביס, שימוש חד פעמי לפחות בסם קשה או שמדובר בהרשעה שנייה של החייל בעבירת סמים במהלך השירות, קובעת מדיניות הצבא כי הכלל הוא שהחייל יפוטר משירות ואם מחליטה הוועדה אחרת מטעמים מיוחדים, עליה לנמק החלטתה בכתב.


כיצד על חייל להכין עצמו לוועדה?


ככלל חייל צריך לבקש מהוועדה להותירו בשירות, שכן לשחרור בעלה של פטור סמים עשויות להיות השלכות שליליות על עתידו. יחד עם זאת חייל יכול להעדיף כי הוועדה תפטור אותו משירות בצבא. רצונו של החייל הוא שצריך להכתיב את אופן התנהלותו. לבוש מסודר, לקיחת אחריות, הבעת חרטה והתחייבות שלא לחזור על העבירה הם תנאי בסיס עליהם יכול להוסיף החייל מכתבי המלצה ממפקדים, מגורמים רלוונטיים כגון עובד סוציאלי, תעודות הצטיינות בשירות וכדומה.


החייל יכול אף להיעזר בייצוג של עורך דין שיהיה נוכח עמו לוועדה. עורך הדין יכול להכין את החייל לקראת הוועדה, לאסוף ולארגן את המסמכים הדרושים, לטעון בעצמו בפני הוועדה ולוודא שעניינו של החייל יוצג כראוי.


לסיכום, וועדת סמים הנה אירוע משמעותי, אשר קובע את עתידו של חייל בשירות ובהמשך חייו. החלטת הוועדה אינה מובטחת מראש ואינה תלויה בהכרח ברצונו של החייל. לפיכך, חשוב להבין את ההליך ולהתכונן אליו, ורצוי לעשות זאת באמצעות עורך דין הבקיא בהליך.