חוק השיפוט הצבאי (החש"צ) מגדיר עבירה של מסירת מידע כוזב כמקרה בו חייל מוסר ביודעין פרט כוזב או שהעלים פרט חשוב בתלונה שהגיש בצבא, בעניין שלפי הפקודות חובה עליו למסור בו הודעה, על מנת להשיג חופשה או להאריכה וכיוצא באלו.


מתי מסירת מידע כוזב עשויה להיחשב עבירה פלילית?


חיילים רבים חוטאים באי אמירת אמת למפקדים או בדיווח שהם מוסרים לרשויות לצבא על מנת לזכות בהקלות בתנאי השירות או בהטבות כלכליות , להשיג חופשה או להאריך אותה ומסיבות שונות נוספות. ברוב המקרים האמור בזוטי דברים המהווים עבירה משמעתית ובמקרה שהשקר מתגלה הענישה נעשית בדרך של העמדה לדין משמעתי ביחידה.


אולם, כאשר לדיווח הכוזב ישנן השלכות חמורות יותר, למשל כאשר חייל המנסה לתרץ היעדרות או איחור, מוסר דווח כוזב כי הותקף או שנעשה ניסיון לחטפו, דיווח הגורר הפעלת כוחות גדולים ובזבוז משאבים יקרים, יוצר בהלה ופגיעה בשגרה המבצעית ובשגרת החיים, או שהדיווח הכוזב הנו לגבי מקרה אחר בו לדיווח השלכות המקנות לחייל הטבות כלכליות או שיש להן השלכות משמעותיות אחרות, הרי שהחייל עובר במקרה כזה עבירה פלילית וצפוי להיחקר במשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) ואף לעמוד לדין בהליך פלילי בפני בית דין צבאי.


מהו העונש הצפוי לחייל המוסר מידע כוזב?


חוק השיפוט הצבאי (החש"צ) רואה עבירה של מסירת ידיעות כוזבות בחומרה וקובע לחייל העובר אותו עונש של עד שנת מאסר, כאשר בפועל נגזרים עונשים של חודשים בודדים, תלוי בחומרת המעשה והשלכותיו.


מעבר לעונש המאסר, עשויים להיגזר על החייל עונשים נוספים ובהם הורדה בדרגה, קנס כספי ותשלום פיצויים. החייל אף חשוף לתביעות נזיקין אזרחיות מידי מי שנגרם לו נזק כלכלי או אחר בעקבות הדיווח.


מכל אלה, חייל צריך לדעת כי לדיווח ידיעות כוזבות או הסתרת מידע חיוני עשויות להיות השלכות כבדות ולהימנע ממעשים אלו. יחד עם זאת, אם נקלעת לידי עבירה עקב לחץ או פזיזות, או חלילה הנך נחשד בעבירה זו, ללא הצדקה, משום שאינך יכול להוכיח את אמתות דבריך או טעית במצב הדברים כאשר דיווחת בתום לב, מומלץ לך להיוועץ בעורך דין המתמצא בתחום, שיעמוד לצדך בהליך, ויסייע לך להציג את גרסתך באופן הנכון ביותר במטרה למנוע כתב אישום וענישה חמורה. 

 


עודכן ב: 12/06/2017