בכל שנה נקראים אלפי חיילים לחקירה פלילית במשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), כאשר חלקם אף נעצר לצורך החקירה. רבים מהם אינם מייחסים לאירוע זה חשיבות ראויה ואינם נערכים בהתאם וזאת טעות גדולה מאוד שעשויה לעלות להם במאסר, ברישום פלילי, ירידה בדרגה ועונשים כבדים נוספים. לחקירה יכול להיקרא חייל, אשר עשה מעשה במודע כגון שימוש בסמים, אך גם חיילים ואפילו מפקדים נורמטיביים לגמרי, אשר היו מעורבים באירוע מבצעי, תאונה, אבדן ציוד ועוד. כלומר, לכל מי שמשרת בצבא בחובה, קבע או מילואים.


על שלוש הטעויות הגדולות של חיילים הנקראים לחקירת מצ"ח ואיך מתגברים עליהן בהצלחה – במאמר שלפניכם. מוזמנים לקרוא, ליישם ולשתף.


טעות מספר 1 – לא מממשים את זכותם להיוועץ בעורך דין


הטעות הראשונה של מרבית החיילים שנקראים לחקירת מצ"ח היא, שהם אינם מתייעצים עם עורך דין לפני החקירה וגם לא במהלכה. וזאת טעות שעלולה לעלות להם ביוקר, מפני שאז הם אינם מודעים לזכויותיהם, אינם מכינים את גרסתם בצורה מסודרת ועלולים ליפול בתרגילי חקירה, וכך הם עשויים להיות מופללים גם אם הם אינם אשמים בכלל. הבעיה היא, שכאשר יבינו את גודל הבעיה שנקלעו אליה, הם יתקשו לחזור בהם או לתקן דברים שאמרו או עשו בחקירה.


אז מה צריך לעשות?


• הפתרון הוא פשוט. חייל שניקרא לחקירת מצ"ח או נעצר לצורך חקירה, צריך לממש זכותו להיוועץ עם עורך דין המתמצא בתחום בטרם ייחקר. עורך הדין ירגיע את החייל, יסביר לו את זכויותיו ויעזור לו להכין את עדותו בצורה מסודרת.


• עורך הדין אף יכול להמשיך ולייעץ לחייל בכל פעם שיבקש במהלך החקירה אם וכאשר יעלו נושאים חדשים.

 

טעות מספר 2 – הימנעות משכירת שירותיו של עורך דין לאחר החקירה


הטעות השנייה של מרבית החיילים שנחקרים במצ"ח, היא שבסיום החקירה הם נמנעים משכירת שירותיו של עורך דין מתוך רצון לראות כיצד יתפתחו הדברים בטרם יחליטו האם דרוש להם ייצוג, וזאת טעות גדולה מאוד, שבגללה הם אינם משפיעים על ההליך ומפסידים אפשרות להימנע מכתב אישום ומשפט פלילי בבית דין צבאי.


אז מה לעשות?


• חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין גם לאחר שהחקירה הסתיימה. עורך הדין יכול לדאוג לזכויות החייל במהלך ההמתנה בין סיום החקירה להחלטת הפרקליטות, לבקש ולקבל את חומר החקירה לאחר העברתו ממצ"ח לפרקליטות הצבאית בסיום החקירה ובמקרים המתאימים לערוך שימוע בניסיון למנוע הגשת כתב אישום.


טעות מספר 3 – אי מתן חשיבות מספקת לייצוג המשפטי


הטעות השלישית הנפוצה אצל חיילים, אשר הוגש כנגדם כתב אישום בבית הדין הצבאי, היא שהם אינם מקנים חשיבות לייצוג, אינם עומדים על איכות הסנגור ואף לא תמיד נרתמים לסייע לעורך דין בהליך במידע, בהמצאת מסמכים וקיום הנחיותיו של עורך הדין, מתוך שנפלו לידי ייאוש, אדישות, אי הבנת המצב וכיוצא באלו, וזאת טעות גדולה מאוד, שעשויה לצמצם את הסיכוי להשגת זיכוי או לפחות ענישה מקלה.

 

עורך דין, מקצועי, מנוסה ומחויב ימצא את הקשיים הראייתיים בתיק, ינהל את ההליך בתבונה וישיג עבור החייל את התוצאה הטובה ביותר.


אז מה צריך לעשות?


• להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ומסור, אשר ינהל את ההליך וייצג את החייל הנאשם בהליך בבית הדין ובהליכי המשך ככול שיהיו כגון וועדות לבחינת המשך שירות, מחילה וכיוצא באלו.


לסיכומו של עניין


חייל אשר נקרא או נעצר לצורך חקירה במצ"ח חייב להיעזר בעורך דין המתמצה בתחום, אשר ייעץ לו, ילווה אותו, ייצג אותו מול הפרקליטות הצבאית, בבית הדין הצבאי ומול רשויות הצבא, ויעמוד על זכויותיו. מוטב לשכור את שירותיו של עורך הדין מוקדם ככול האפשר בהליך, אבל אף פעם לא מאוחר מידי!


עורך דין אלדד פלד הנו אלוף-משנה במילואים, עוסק ומתמחה בתחום המשפט הצבאי וייצוג נכי צה"ל מול משרד הביטחון.