מפקד או חייל הנמצאים במצב לחימה או אירוע מבצעי נמצאים במצב של לחץ ואי וודאות. אירועים מבצעיים, ובוודאי באזור לחימה, מתאפיינים בכאוס, בהיותם מתרחשים באופן מהיר מאוד ולא תמיד ברור, בקושי להבחין בין אויב לבלתי מעורבים ולעתים אפילו בקושי להבחין בין אויב לכוחותינו.


בפני המפקדים והלוחמים עומדת פעמים רבות גם הדילמה בקשר למידתיות עוצמת האש שהם נדרשים או רשאים להפעיל, למטרות ואתרים לעברם ניתן להפעיל את האש ולמידת הפגיעה הנדרשת או המותרת בתשתית.


בעידן בו רבים מהאירועים המבצעיים מצולמים, ובמצב בו אפילו אירועי לחימה בשטח אויב עשויים להידרש לחקירה בעקבות החלטת מפקדים או בעקבות תלונות ארגונים שונים, ושפקודות הצבא מגדירות חקירת מצ"ח גם במקרים לא מעטים של פגיעת כוחותינו בכוחותינו בפעילות מבצעית או פגיעה בבלתי מעורבים, ואפילו במקרים מסוימים של בפגיעה במחבלים, למשל כאשר המחבל נפגע או נהרג לאחר שכבר נוטרל בידי כוחותינו, חייבים המפקדים והלוחמים להיות מודעים לאפשרות כי יעמדו בפני חקירה פלילית ואולי אפילו כתב אישום או הליכים פיקודיים בעקבות אירועים מבצעיים ואירועי לחימה.


לצד אירועי לחימה של ממש ראוי לציין אירועים בהן עומדים מפקדי ולוחמי צה"ל בפני פרובוקציות מתוכננות ומצולמות, למשל בהפגנות ותהלוכות בהשתתפות פלסטינאים ואנרכיסטים ישראלים וזרים, או אירועים נקודתיים כדוגמת התקיפה שביצעה עהד תמימי כלפי קצין צה"ל. אף במקרים אלו עשוי המפקד או הלוחם למצוא את עצמו עומד לחקירה ואולי אפילו לדין אם ישגה באופן פעולתו.


כיצד על המפקדים והלוחמים לנהוג?


על המפקדים והלוחמים לפעול באופן מקצועי ומושכל, אשר אינו מסכן אותם, את פקודיהם ואת חבריהם ללחימה וזאת הן בהיבט הבטיחות, הן בהיבט המבצעי והן בהיבט הערכי והחוקי וזאת באמצעות קיום הוראות הבטיחות המחייבות במהלך ההכנות ונוהל הקרב והן בלחימה עצמה, וניהול הלחימה מתוך שיקול דעת ועל פי כללי המוסר והצורך המבצעי. המפקדים והלוחמים חייבים להיות גם במודעות ושליטה עצמית ולא לפעול באופן חריג גם ברגע של כעס.


קיום הפקודות והתנהלות לפי כללי מוסר אינם אמורים לפגוע בביצוע המשימה או לסכן את שלום כוחותינו יותר מהסכנה הנובעת מאי קיום הוראות בטיחות או סכנת גלישה במדרון חלקלק למקום בו איננו רוצים להיות כצבא וכבני אדם.


יחד עם זאת, מאחר ובמציאות המבצעית מתמודדים הלוחמים מול אויב המבצע ללא הפסקה פעולות התקפיות מצדו, קיים צורך לקבל החלטות ולפעול במהירות ובנחישות על מנת לפגוע באויב, להכריעו ולשמור על בטחון ושלום כוחותינו.


כך, שבדילמה בין רצון לפעול באופן מסודר לאחר בחינה מלאה של תמונת המצב מחד, אל מול ההכרח והרצון לפעול במהירות ונחישות מול אויב מגיב מאידך, עשויות להתרחש תקלות ובהן אירועי בטיחות, פגיעת כוחותינו בכוחותינו ופגיעה בבלתי מעורבים. במקרים אלו, אף אם הייתה תקלה, מצופה כי המערכת הצבאית תגבה את המפקדים והלוחמים ובמידה ולא הייתה רשלנות קיצונית או זדון, שלא לנקוט כלפיהם צעדים כלשהם.

 

לסיכום, כל מפקד ולוחם נדרשים לפעול באופן נחוש ומקצועי בביצוע משימות מבצעיות, אך לצד זאת לפעול בשיקול דעת, להקפיד על קיום הוראות הבטיחות והנהלים. אם חלילה מתרחש אירוע חריג חשוב להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום, אשר יכול ללוות בהליך, לסייע בהצגת הדברים באופן הנכון ביותר ובהגנה על המפקד או הלוחם.

 

כותב המאמר הנו אלוף משנה במילואים יוצא חטיבת גבעתי.