חיילים רבים אשר נפצעים במהלך השירות נמנעים מלהגיש תביעה להכרה בזכות נכה מתוך מחשבה שמדובר בתביעה כנגד הצבא ומשום כך מדובר במעשה לא ערכי. במאמר זה אסביר מדוע העובדות הן הפוכות ומדוע דווקא הימנעות מהגשת תביעה הנה מעשה שאינו ערכי.


מדוע רוצה צה"ל כי חייל שנפגע יגיש בקשה להכרה בזכות?


צה"ל אחראי לבריאות ורווחת המשרתים בו וכל חייל שייפצע זוכה לטיפול רפואי וסוציאלי. צה"ל מחזיק לשם כך מערך רפואה ומערך נפגעים, אשר נועדו לטפל במי שנפצע או חלה במהלך השירות. בכך מממש צה"ל את חובתו כלפי המתגייסים והמשרתים בו וגם מציב נורמה, אשר יוצרת אמון אצל מתגייסים עתידיים ובני משפחותיהם, אשר יודעים כי אם החייל יפגע, הוא יזכה לטיפול וסיוע.


מי אחראי לטפל בחייל שנפצע לאחר שחרורו מהצבא?


הבעיה מתחילה כאשר החייל משתחרר משירות, או עקב היותו בלתי כשיר רפואית בעקבות הפציעה, או כאשר הגיע לתום שירות. אז, מרגע שחרורו, צה"ל אינו רשאי לטפל בו עוד. לכן, על מנת לממש את חובתו החוקית והמוסרית, מעביר צה"ל אחריות לאגף שיקום נכים במשרד הביטחון, אשר מרגע השחרור נדרשים להיכנס בנעלי הצבא ולהמשיך בטיפול ובסיוע לחייל הפצוע.


הליך זה הנו באחריות מערך הנפגעים בצה"ל, שתפקידו, בין היתר, יידוע החייל בדבר זכאותו להגיש תביעה ולסייע לו להגישה.


מה קורה אם לא מגישים תביעה להכרה בנכות באגף השיקום של משרד הביטחון?


חייל אשר נפצע במהלך שירותו ולא הגיש בקשה להכרה בזכות נכה למשרד הביטחון, לא יקבל טיפול, סיוע או פיצוי כלשהו. לכן, אם חייל אינו מגיש בתביעה כזו הוא מונע מצה"ל לממש את אחריותו כלפיו ויוצר מראית עין לפיה הצבא מזניח את מי ששרת את המדינה ונפצע.


זאת ועוד, החייל היוצא לחיים אזרחיים כשהוא בלתי כשיר רפואית לעבודה, נופל כנטל על משפחתו, אשר נדרשת לשאת בהוצאותיו וכך גם בכל ההשלכות אם יחמיר מצבו הרפואי בעתיד.


מדוע חשוב להגיש את התביעה בצורה מסודרת וכיצד לעשות זאת?


מכל אלה עולה כי חייל שנפצע במהלך ועקב שירותו הצבאי ראוי שיגיש בקשה להכרה בזכאות, יאפשר לצה"ל ומשרד הביטחון לממש אחריותם כלפיו ויבטיח את אחריות המערכת כלפיו לעתיד.


הגשת תביעה להכרה בנכות באופן מסודר תקל על משרד הביטחון בטיפול בתביעה


חשוב להגיש את התביעה בדרך מקצועית, אשר תקל על קצין התגמולים במשרד הביטחון לטפל בתביעתו. הגשה באופן מקצועי יכולה להיעשות או על ידי קצינת הנפגעים ביחידה, ולחילופין יכול החייל לשכור שירותיו של עורך דין פרטי המתמצא בתחום ויוכל ללוות את ההליך בצורה מקצועית ומסודרת עד להכרה ומיצוי הטיפול.


כותב מאמר זה הנו אלוף משנה במילואים יוצא חטיבת גבעתי העוסק כיום כעורך דין המתמחה בייצוג נכי צה"ל מול משרד הביטחון.