הסיבה העיקרית למצב בו חיילים רבים וגם לא מעט מפקדים מגיעים כנאשמים למשפט פלילי בבית הדין הצבאי היא תחושת ביטחון מופרזת, שאינה מוצדקת, וזלזול או במילה אחת: זחיחות.


כך, למשל, חיילים עורקים משירות מבלי להבין את ההשלכות הפליליות שבמעשה, מעשנים סמים בתוך ומחוץ ליחידה, מתוך אמונה לא מבוססת שלא ייתפסו.


אותה זחיחות גורמת להם לעשות את עבירת הסמים בחברותא עם אחרים, שאם ייתפסו עשויים להסגיר אותם, להעביר ולשמור במכשיר הסלולארי שלהם הודעות ותמונות מפלילות, לשמור בחדר האישי שלהם בבית או בצבא סמים וכלי עישון לסמים, לשחק בנשק ולהחזיק בביתם שלא כדין ציוד צבאי ואמצעי לחימה, ויחד עם זאת לא להתכונן ולהיות מופתעים כאשר נעצרים על ידי מצ"ח, לא להיוועץ בעורך דין ולחכות ולראות כיצד יתפתחו הדברים ואז עושים את כל הטעויות האפשריות בחקירה, לא לשכור שירותי עורך דין גם כאשר מוגש כתב אישום כדי לראות קודם איך יתפתח ההליך ועוד.


אותה זחיחות גורמת למפקדים לא להקפיד על חוקים והוראות, למשל הוראות הבטיחות ועל הוראות בעניין שבינו לבינה כשהם מקיימים מערכת יחסים אינטימית עם חיילות הכפופות להן פיקודית ועבירות אחרות בתחומים שונים, ושוב לא להבין את חומרת המצב עד הגשת כתב אישום פלילי וישנן דוגמאות נוספות רבות.


מדוע הענישה בצבא מחמירה?


צה"ל מפקיד בידי חיילים ומפקדים אחריות לחיי אדם, אמצעי לחימה, משימות מבצעיות ושגרה, שאין כדוגמתם באזרחות ובהתאם מצפה ואוכף משמעת וקיום החוקים. צה"ל באמצעות מצ"ח מקיים פעולות חקירה באופן יזום ושוטף, כאשר ישנו דיווח על עבירה או כאשר מתרחשת תקלה והפרקליטות הצבאית דורשת מבתי הדין הצבאיים עונשים מחמירים, ואלו, על פי הלכה שקבע בית המשפט העליון, נענים ומחמירים בענישה.


אז כיצד נמנעים מהסתבכות?


לפיכך, ההמלצה לכל לובשי המדים ברורה: זכרו כי אתם משרתים במסגרת, אשר על-פי חוק כופה אתכם לכללי התנהגות מחמירים. מסגרת שבה ניתנת לכם סמכות ואחריות לחיי אדם - חיי חיילים אחרים, ולעתים לחיי אזרחים, וגישה לאמצעים מסוכנים ורגישים.


במידה ותחרגו מהחוק או מההוראות, קיים סיכוי לא מבוטל שתיתפסו ותיענשו בחומרה. דעו כי אכיפה וענישה מחמירים ננקטים גם כלפי חיילים בתפקידים עורפיים ומנהליים, ולגבי כל חייל אף אם העבירה נעשתה בנסיבות אזרחיות ובעת חופשה.


אל תהמרו על דבר שאינכם מוכנים לסכן - עתידכם. כבדו את החוקים והתנהלו באחריות. אם בכל זאת בצעתם עבירה, אתם נחשדים בביצוע עבירה, או עומדים בפני חקירה או מעצר, היוועצו והיעזרו בעורך דין המתמצא בתחום בהקדם האפשרי ומוטב בטרם החקירה.


עורך הדין יוכל לסייע לכם למסור את גרסתכם באופן מסודר ונכון, לפעול מול גורמי החקירה, הפרקליטות הצבאית ורשויות הצבא הרלוונטיות, לייצג אתכם בעת הצורך בבית הדין הצבאי ובכל אלה לסייע לכם לצמצם ולעתים אף למנוע את האישום הפלילי והענישה.