לצד בתי האבות הוקמו בשנים האחרונות מסגרות הדיור המוגן, הנועד לדיירים אשר מלאו להם 60 ומנהלים אורח חיים עצמאי.


הביקוש הגובר לבתי דיור מוגן והצורך בניהול תקין של הדיור המוגן תוך שמירה על זכויותיהם של הדיירים המתגוררים בו, הביא לחקיקת חוק הדיור המוגן לפני שלוש שנים, אשר הסדיר את זכויותיהם של דיירי הדיור וקבע, בין היתר, את חובת ההתקשרות בהסכם עם הדייר; על הקמת מחלקה סיעודית בדיור המוגן המונה מעל 200 יחידות דיור; מגביל את גובה התשלומים מהדייר, ועד דיירים ועוד הוראות נוספות.


ואולם, ישנם סעיפים מהותיים אשר נכנסו לתוקף רק לאחרונה, בחודש מאי שנה זו.


סעיף הבטוחות


עד היום, בין יתר תנאי הכניסה לדיור המוגן נדרש הדייר להפקיד תשלום חד פעמי המשמש פיקדון ומושב בחלקו לדייר או ליורשיו עם עזיבתו, פטירתו או העברתו למחלקה סיעודית של הדייר. אולם עד לכניסתו לתוקף של סעיף זה, כספים אלו לא היו מובטחים, דבר אשר העלה חשש רב כי בעלי הדיור המוגן אשר ייקלעו לקשיים כלכליים ישתמשו בכספים לצורכיהם, ואילו הדיירים או יורשיהם לא יקבלו את כספם חזרה.


כיום חל איסור על בעלי הדיור המוגן לגבות מהדייר פיקדון בסכום הגבוה מ-7% מסכום הפיקדון או 70 אלף שקלים, לפי הנמוך, אלא אם נתן לדייר אחת מהבטוחות להשבת הכספים: ערבות בנקאית, ביטוח בחברת ביטוח, העברת 40% מהפיקדון לנאמן או רישום משכנתא. נוסף על כך החוק קובע כי על בעל הרישיון לממן 20% מהעלות הכרוכה בהבטחת הכספים.


הצמדת הפיקדון למדד המחירים לצרכן


החוק קובע כי כספי הפיקדון אשר מוחזרים לדייר עם סיום ההסכם או המעבר למחלקה סיעודית או עם פטירתו, יושבו לדייר או ליורשיו בצמוד למדד המחירים לצרכן, זאת לאחר ששנים רבות הושבו כספים אלו ללא הפרשי הצמדה.


קביעת רשימת שירותים אשר בעל הרישיון חייב לספק לדייר


החוק קובע גם כן רשימת שירותים אשר המפעיל חייב לספק לדייר המוגן תמורת דמי האחזקה והפיקדון, וביניהם אחזקה, שירותי ניקיון, מענה אנושי לקריאה לעזרה, שירותי בריאות לדיירים, שירותי עזרה ראשונה, פעילות תרבות העשרה וספורט וכן שירותי עבודה סוציאלית בידי עובד סוציאלי.


קבלת רישיון להפעלת דיור מוגן


הסעיף בא להסדיר את נושא קבלת הרישיון להפעלת דיור מוגן, כאשר על בעל הרישיון להראות כי הוא עומד בקריטריונים לניהול דיור המוגן, למשל שאינו בעל עבר פלילי, שהוא בעל איתנות כלכלית וכדומה, קריטריונים אשר נועדו לנסות ולהבטיח את איתנותו של הדיור המוגן ואת רווחתם ושלומם של הדיירים. הממונה אמור לנהל מרשם ובו יפורטו בתי הדיור המוגן אשר לגביהם ניתן אישור הפעלה, ומרשם זה אמור להתפרסם באתר משרד הרווחה.


קבלת אישור להעסקת עובדים


כדי להגן על שלומם, בטיחותם וזכויותיהם של הדיירים, נדרשים כיום בעלי הדיור המוגן לקבל את אישור הממונה לפני שמעסיקים אדם אשר יבוא במגע יומיומי עם דיירי הבית. הבדיקה מתייחסת לכך שעובד זה לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה מי שביצעה עלול לסכן דיירים בבית הדיור המוגן או לפגוע בטובתם.


הודעה מראש על פינוי הדייר


חובה על בעלי הדיור המוגן להודיע לדייר מראש טרם פינויו מהדירה, וזאת לאור התוצאות הקשות אשר עלולות להיגרם לדייר המפונה מדירתו, וכך נקבעו כללים שעל פיהם לא ניתן לפנות דייר אלא בהתקיים אחד מהמקרים הבאים: הפרה יסודית של הדייר, צו בית משפט לפינוי הדייר, סיום ההסכם או ביטולו, או מצבו הרפואי של הדייר שלא מאפשר את המשך שהייתו בדיור המוגן.


עוד נקבע כי פינוי הדייר מדירתו ייעשה אך ורק לאחר מתן הודעת פינוי 90 יום מראש, ובתנאים מסוימים, וכן לצורך התארגנות הדייר ומציאת מקום חלופי ניתן יהיה לדחות את המועד בארבעה חודשים נוספים. כמו כן, עוגן בחוק מנגנון חשוב המאפשר למשפחת הדייר להגיש ערר לרופא המחוזי על ההחלטה על פינוי הדייר מחמת מצבו הרפואי.


טיפול בפניות הדיירים


החוק החדש הורה על הקמת מערך פיקוח וטיפול בפניות הדיירים. צוות המפקחים יפקח על מערך בתי הדיור המוגן, יערוך ביקורים בבתי הדיור המוגן ויוודא כי הוראות החוק והתנאים להחזקת הרישיון מתקיימים.


ללא ספק, מטרת החוק ומגמתו חיובית ומגנה על הדיירים במאזן הכוחות מול בתי הדיור המוגן. עם זאת, גם היום קיימים נושאים רבים אשר אינם מעוגנים בחוק וחשוב מאוד כי הדייר יהיה מודע לזכויותיו ויתייעץ עם עו"ד אשר יבחן את הסכם ההתקשרות בצורה מיטבית עבורו, שכן מדובר במעבר משמעותי מאוד בחיי הדייר.


אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי, או חוות דעת משפטית.


אילה פולק-משה, עו"ד ומגשרת.