כדי להבין את המהפכה, צריך להכיר את המצב הקיים טרם התיקון לחוק. עד היום, מינוי אפוטרופוס נעשה רק באמצעות בית המשפט - לאחר שקיבל חוות דעת רפואית, כאשר השתכנע שהאדם לא יכול לנהל את עניינו ולאחר קבלת עמדת בני המשפחה. עמדת החסוי פעמים רבות לא נשמעה(!). מינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט יכול היה להיות לגופו של החסוי (החלטות רפואיות), לרכושו של החסוי (ניהול נכסיו) או לשניהם. ברגע שמונה אפוטרופוס הוא נכנס בנעלי החסוי והחסוי איבד את יכולת קבלת ההחלטות בעצמו.


תיקון החוק מבטא גישה חדשה הקיימת היום בעולם המערבי ובה יש רצון לתת לאדם עצמו את הכלים והכוח להחליט על גורלו ועתידו ולקבוע מי האדם אשר ידאג לו ובאיזה אופן.


השינוי העיקרי והמשמעותי בחוק: ייפוי כוח מתמשך (אשר ייכנס לתוקף באפריל 2017)


1. ייפוי הכוח: אדם יכול בעודו כשיר ובעל יכולת קבלת החלטות, למנות מיופה כוח שיפעל עבורו בענייניים אותם יקבע כאשר כבר לא יהיה כשיר לקבל החלטות או לפעול בעצמו. החוק מנחה את מיופה הכוח לשתף ככל הניתן את הממנה בהחלטות, להסביר לו בדרך המתאימה את סמכויותיו כמיופה כוח, ולפעול לטובתו בדרך שתהלום את ערכיו התרבותיים והדתיים של הממנה.


2. איך חותמים את ייפוי הכוח: החתימה על ייפוי הכוח המתמשך תהיה בפני עורכי דין אשר יעברו הכשרות מיוחדות לשם כך. ייפוי הכוח יהיה טופס מיוחד, כאשר יהיה צורך להפקיד אותו אצל האפוטרופוס הכללי. ייפוי כוח לעניינים רפואיים בלבד- יהיה אפשר להמשיך לחתום גם בפני רופא, עובד סוציאלי, אח/ות או פסיכולוג.


3. מה כולל המינוי? על פי התיקון, הממנה יכול לקבוע מראש מי הוא רוצה שיטפל בנכסיו ובאיזה אופן, מי יחליט החלטות הנוגעות לבריאותו וכן ניתן להגביל את המינוי כרצונו ולקבוע בו גם תנאים (לדוגמא: שיהיה צורך בהצגת חוות דעת רפואית, חובת יידוע כניסת המינוי לתוקף לאנשים מסוימים וכו').


4. הגבלת פעולות מסוימות לאישור בית המשפט: החוק מגביל פעולות מסוימות ודורש את אישור בית המשפט: עסקה במקרקעין, מתן תרומה/ מתנה וביצוע פעולה אשר שוויה מעל 100,000 שקלים ועוד.


5. שכר מיופה הכוח: הממנה יכול לקבוע את שכר מיופה הכוח בכתב המינוי. אם לא נקבע יוכל מיופה הכוח לנכות סכום סביר בעד הוצאותיו בגין ביצוע ייפוי הכוח בלבד. סעיף זה שונה מאוד משכר אפוטרופוס אשר מוגבל מאוד וכפוף לאישור בית משפט.


החיסרון הבולט במינוי מיופה כוח לעומת אפוטרופוס: היעדר פיקוח


כיום, מחויב כל אפוטרופוס להגיש דוחות כספיים בכל סוף שנה לאפוטרופוס הכללי. דוחות אלו נבדקים על ידי רואה חשבון או על ידי האפוטרופוס הכללי - זאת כדי לוודא כי האפוטרופוס אכן פעל אך ורק לצרכי החסוי. פיקוח זה לא קיים אצל מיופה כוח. הפיקוח המוצע על מיופה הכוח אינו משמעותי - והוא אינו נדרש להגיש דוחות כספיים.


נותר לסכם ולומר שהצעד הינו צעד חיובי, אשר מחזיר את הכוח לידיו של האדם עצמו ומעמיד אותו במרכז. עם זאת, נושא מינוי מיופה הכוח רלוונטי רק מקום בו הממנה סומך באופן מלא על בן המשפחה או חבר קרוב. מקום בו יש ספק בדבר יושרו של האדם המוצע - הייתי עדיין ממליצה לבקש כי אדם זה ימונה בעתיד כאפוטרופוס שהפיקוח עליו הדוק יותר.


אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית.


אילה פולק-משה, עורכת דין, נוטריון ומגשרת.