תוחלת החיים ממשיכה לטפס וככל שאנחנו מתבגרים, כך גדל הסיכוי להתמודד עם מחלות או מגבלות שיקשו עלינו לתפקד ולקבל החלטות. מה עושים במצב כזה? עד לשנים האחרונות, מונה במקרים מסוג זה אפוטרופוס, שלמעשה נטל מהאדם כל יכולת לקבל החלטות.


כך נוצר מצב בו בית המשפט מקבל בלעדינו החלטות הנוגעות אלינו, בלי יכולת להחליט מראש מי יקבל עלינו אחריות ואילו פעולות נרצה שהוא יבצע. כדי לשנות את המצב נכנס לתוקפו באפריל 2017 ייפוי כוח מתמשך: תיקון מקיף בחוק אשר קודם למינוי אפוטרופוס.


מהו ייפוי כוח מתמשך, ומדוע חשוב לחתום עליו?


ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי, המאפשר לאדם לקבוע מראש מי יטפל בענייניו וברכושו. ייפוי הכוח מאפשר לאדם לקבוע גם אילו החלטות יקבלו עבורו, וכיצד יראו חייו אם הוא לא יהיה מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו מכל סיבה שהיא לרבות כתוצאה ממחלה, תאונה, אירוע מוחי ועוד.


התיקון המקיף בחוק מאפשר כיום לכל אדם לקבוע מראש מי ינהל את רכושו ו/או גופו, אילו החלטות הוא מעוניין שאותו אדם יקבל עבורו והאם יהיה עליו פיקוח או לא- אם הוא לא יהיה מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו.


ואם לא אחתום על ייפוי כוח מתמשך?


מה עולה בגורלו של אדם שהופך לסיעודי מבלי שערך ייפוי כוח מתמשך? לא תהיה ברירה אלא למנות אפוטרופוס לגופו ו/או לרכושו. המשפחה תהיה מחויבת להגיש בקשה לבית המשפט, לצרף את הסכמת כל בני המשפחה למינוי, לצרף חוות דעת- והמינוי הקבוע יאושר רק לאחר מספר חודשים וקבלת תסקיר סעד משירותי הרווחה.


קושי גדול בו נתקלים בני משפחה, הוא שבנוסף לסיטואציה הקשה אליה נקלעו, האפוטרופוס מחויב להגיש דו"ח כספי מדי שנה לאפוטרופוס הכללי, המפרט את ההכנסות וההוצאות בצירוף אסמכתאות, וגם חייב לפנות לבית המשפט בכל בקשה לביצוע "חריגה".


כיצד עורכים ייפוי כוח מתמשך?


ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי מחייב, אותו חותמים בפני עורך דין שעבר הכשרה לכך, וקובעים בו מראש הנחיות בקשר לרכושך וגופך אם לא תהיה מסוגל לדאוג לענייניך.


במסמך זה קובעים שלושה דברים עיקריים:


א. את מי מעוניינים למנות: אתם מחליטים מראש על מי אתם סומכים לחלוטין ולכן מעוניינים למנות אותו כמיופה כוח מתמשך. הדבר כבר לא ייקבע על ידי בית המשפט (!). אתה זה שהחלטת מראש את מי אתה מעוניין למנות. ניתן גם למנות מספר אנשים, כולל אנשים שיחליפו את מיופה הכוח אם הוא לא יהיה מסוגל להתמנות ככזה.


ב. אילו החלטות יקבל עבורכם מיופה הכוח: במסמך ההנחיות אתם קובעים מראש מה יהיו ההחלטות של מיופה הכוח בנושאים שחשובים לכם; אם צריך למכור דירה - איזו דירה למכור ומי יטפל בדמי השכירות; במידה שיש לכם ילד בעל מוגבלות- כיצד להמשיך לתמוך בו, האם יש ילד שאתם מעוניינים להמשיך לסייע לו בסכום קבוע; האם תהיו מעוניינים לתת מתנות יום הולדת; וגם החלטות חשובות אשר ייקבעו איך ייראו חייכם - האם תהיו מעוניינים בעובד זר או דווקא לעבור למוסד סיעודי ואיזה; האם קיימות הנחיות רפואיות, האם אתם מעוניינים בטיפולים מאריכי חיים ובאילו מקרים- וכל החלטה אחרת.


ג. האם אתם מעוניינים לפטור את מיופה הכוח מפיקוח ובירוקרטיה מיותרת - ההבדל העיקרי בין מיופה כוח מתמשך לאפוטרופוס הוא שאתם יכול לקבוע מראש, במידה שאתם סומכים במאה אחוז על מי שמיניתם - שהוא יהיה פטור מכל פיקוח, פטור מהצורך להגיש דוחות לאפוטרופוס הכללי ופטור מלפנות לבית המשפט בכל עניין "חריג". גם המינוי עצמו הוא פעולה פשוטה ומידית.


זהו הבדל משמעותי מאוד שיקל מאוד על בני משפחתכם אם לא תהיו מסוגלים עוד לנהל את ענייניכם- הם יוכלו רק לטפל בכם בלי להיות מוטרדים מבירוקרטיה מיותרת.


באפשרותכם לקחת היום, כאשר אתם כשירים וצלולים, אחריות על עתידכם אם לא תהיו מסוגלים עוד לנהל את עניינכם מכל סיבה שהיא. הדרך לעשות זאת היא על ידי חתימה על ייפוי כוח מתמשך אצל עורך דין שעבר הכשרה לכך - במסמך זה תהיו אתם אלו שתקבעו מראש: מי ינהל את רכושכם ו/או יקבל החלטות על גופכם; אילו החלטות יקבל מיופה הכוח המתמשך; ובמידה שאתם סומכים עליו בעיניים עצומות - גם לקבוע כי אתם פוטרים אותו מהצורך בפיקוח האפוטרופוס הכללי.


מאת: אילה פולק-משה, עו"ד מגשרת ונוטריון


מוזמנים לפנות למשרדי בכל שאלה
אילה פולק-משה, עו"ד