במקרים רבים הצורך בעריכת הסכם ממון מתעורר טרם הנישואין, בעיקר כאשר מי מבני הזוג מגיע לקשר כשבבעלותו דירת מגורים, אשר נרכשה טרם ההיכרות, או שנרכשה על ידי שני בני הזוג אך מומנה ברובה באמצעות כספים שחסך מי מבני הזוג בטרם הנישואין.

 

הצורך להגן על הזכויות בדירת המגורים מפני אפשרות שבאחד מהימים יהיה זכאי בן הזוג לזכויות בדירה, בה לא השקיע ולו שקל אחד ברכישתה או השקיע סכום כסף נמוך יחסית, מביא פעמים רבות את בני הזוג לערוך הסכם ממון ביניהם.

 

מה כולל הסכם הממון? 

 

הסכם הממון יכול להסדיר הפרדה רכושית רק לגבי נכסים או כספים שהובאו בטרם הנישואין אך יכול לכלול גם התייחסות לשיתוף בנכסים שירכשו על ידי בני הזוג במהלך שנות הנישואין.


הסכם ממון, למעשה, יכול למנוע מלחמות גירושין ממושכות ויקרות, ולייצר וודאות לכל אחד מבני הזוג באשר לזכויותיו ברכוש.

הסכם נועד להקנות לשני בני הזוג ביטחון במידה ואם, חלילה, דרכם לא תצלח. ההסכם מקנה ביטחון רב בייחוד כאשר מובא לפתחו של ביהמ"ש לצורך מתן תוקף של פסק דין.

 

ואולם, חרף ההסכמות בין בני הזוג שהוטמעו לכדי הסכם ממון, ניתן לעיתים למצוא "פרצות" בהסכם, אשר עלולות לפגוע באפקטיביות שלו.

ולכן, כדאי לשים לב למספר נקודות חשובות בטרם חותמים על ההסכם. 


כללים לפני חתימה על ההסכם: 

 

1. וודאו שבהסכם נכללת התייחסות להשבחת הדירה בדרך של שיפוץ מכספים משותפים או מכספים של בן הזוג שאינו הבעלים בדירה.

נקודה זו משמעותית כאשר בני הזוג נפרדים. במקרה שלא ניתנה התייחסות בהסכם לנקודה זו, אזי עלול בן הזוג, שהינו הבעלים של הדירה, לשלם לבן הזוג האחר סכום כסף משמעותי נוכח השבחה זו (שווה ערך לאחוז מסוים משווי הדירה).

 

2. באם רובצת הלוואת משכנתא, חשוב שההסכם יתייחס לעניין זה.


במקרה שבו החזרי המשכנתא משולמים מחשבון בן הזוג שאינו בעל הדירה, או מחשבון משותף של בני הזוג, ואין התייחסות בהסכם לפירעון החזרי המשכנתא הרי שיכולה לקום טענה בדבר זכויות כאלו ואחרות המגיעות לזה שהדירה אינה על שמו.

 

3. באם הדירה נרכשה יחדיו, באמצעות כספים שנחסכו טרם הנישואין, דעו שניתן להסדיר בהסכם את זכויותיו של כל אחד מבני הזוג בדירה, זאת במידה וקיים פער בין גובה הסכום שנתן צד אחד לעומת משנהו (אחוז בעלות שונה בדירה הנרכשת).


4. באם יודעים שעשויים לקבל כסף מההורים ו/או מחברת ביטוח ו/או מכל גורם שהוא, וסכום זה יתכן ויושקע, במלואו או בחלקו, במערך הכלכלי המשותף, כדוגמת רכישת דירה- ניתן ורצוי להתייחס לעניין זה בהסכם.

 

נקודה זו מהותית. היעדר התייחסות לנקודה זו עלול להוביל את בן הזוג האחר לדרוש אחוזים בנכס, כפי הרשום, חרף השקעת בן הזוג האחר כספים נוספים שאינם משותפים ושנחסכו על-ידו לפי הנישואין.

 

לסיכום, על הסכם הממון להיות רחב ומפורט, ולכלול את כלל הסוגיות הנוכחיות והידועות, כמו גם סוגיות היפותטיות עתידיות. כך, במקרה של מימוש ההסכם, ניתן יהיה, כנראה, לצמצם למינימום את "ההפתעות" הצפויות.