מאת עו"ד איריס ירון אונגר, מנהלת פורום גזזת /פוליו

 

פוליומיאליטיס או כפי שהיא ידועה כיום: פוליו, הינה מחלה זיהומית ויראלית קשה שפוגעת במערכת העצבים המרכזית ועשויה לגרום לשיתוקים באיברים שונים בגוף. בעיקר פוגעת המחלה ברגליים אולם עשויי להיגרם גם שיתוק בידיים ובזרועות.


בשנים האחרונות יותר ויותר חולי פוליו סובלים מהחמרה במצבם בשל תסמונת הקרויה פוסט פוליו, שבאה לידי ביטוי בחולשה הולכת וגוברת של השרירים, החלשה עד הופעת שיתוקים באיברים שהיו בריאים ופעילים בעבר, תופעות של עייפות יתר, כאבים מפושטים וירידה משמעותית בתפקוד.


חולי פוליו שמצבם היה יציב, תפקדו ועבדו ,לפתע מתחיל לסבול מחולשה ושיתוק חלקי באברים שעבדו ותפקדו באופן מלא בעבר, חלקם הופך להיות מרותק לפתע לכסא גלגלים וחלקם הופכים מאנשים מתפקדים למוגבלים ביותר.


תסמנת הפוסט פוליו מתפתחת לעיתים אחרי 40 שנה ויותר מהמועד בו נדבקו החולים במחלה עצמה.


התופעות עשויות להתפתח באופן הדרגתי ואיטי ולעיתים חולף זמן עד שההשפעות של הפוסט פוליו הופכות להיות ברורות ובעלות השפעה.
חשוב לציין כי התופעה אינה מדבקת אלא הינה החמרה של מחלת הפוליו המקורית בה נדבקו החולים לפני שנים רבות.


לעיתים הנכות שנגרמת לאחר הופעת הפוסט פוליו היא קשה וחמורה בהרבה מהנכות שממנה סבל חולה הפוליו במשך שנים והנכים מוצאים עצמם במאבק חדש מול תופעות ומגבלות שמהן לא סבלו עד כה.


החוק לפיצוי נפגעי פוליו מאפשר לתובעים שתביעתם הוכרה על פי החוק, שמצבם החמיר עקב הופעת תסמונת הפוסט פוליו, להגיש בקשה להחמרת מצב.


סעיף 5 לחוק קובע כי מי שחלה החמרה במצבו הרפואי יכול ,לאחר שחלפו 6 חודשים מהמועד בו נקבעה נכותו לאחרונה, להגיש בקשה להחמרת מצב.


היה וועדה רפואית תמצא שנכותו עלתה ב-10% נכות או יותר ,הוא יהיה זכאי לתוספת לקיצבה החודשית שהוא מקבל.


במידה ובעבר נכותו עמדה מתחת ל-20% וכתוצאה מההחמרה במצבו, נכותו עלתה והיא מעל 20% כיום יוכל הנכה לקבל את הפרש המענק החד פעמי לו זכאים על פי החוק מי שנקבעו לו מעל 20% וכן לקבל קיצבה חודשית.

 

בצורה כזו יוכלו אנשים שנפגעו מתסמונת הפוסט פוליו לקבל הכרה בהחמרת מצבם ולקבל תוספות כספיות שיקלו עליהם את ההתמודדות עם ההחמרה במצבם.

 

עם זאת ומאחר ומשמעות בדיקה בהחמרת מצב היא דיון מחודש באחוזי הנכות כולם, רצוי לפני הגשת הבקשה להחמרת מצב להתייעץ עם עו"ד ולוודא כי אכן חלה החמרה משמעותית, מוכרת על ידי החוק , אשר לא תסכן את אחוזי הנכות הקיימים.