אנשי כוחות הביטחון או מי ששירת בכוחות הביטחון וחלה או נפצע במהלך השירות, זכאי להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון. מדובר בחיילים בשירות סדיר, במילואים או בקבע, באנשי מוסד או שב"כ, בשוטרים ובסוהרים. נוסף על כך, ניתן לתבוע את משרד הביטחון גם אם המצב הבריאותי הוחמר בעקבות השירות הצבאי.


אופן הגשת התביעה והכרה בנכות


שלא כמו בהליך אזרחי להכרה בנכות אשר מתנהל במוסד לביטוח לאומי או מול חברת הביטוח, הליך ההכרה בנכות צה"ל שונה במובן זה שיש להוכיח ולפרט קשר סיבתי בין השירות ותנאי השירות לבין הפציעה או המחלה שנגרמה. החוק דורש שני תנאים לצורך הכרה בנכות: הראשון, שהפציעה או המחלה נגרמה במהלך השירות, והשני, שהיא נגרמה בעקבות השירות הצבאי.


כאשר מגישים בקשה להכרה בנכות בעקבות מחלה, חשוב לגבות את הבקשה בתצהיר מפורט הכולל את כלל הגורמים אשר בעקבותיהם התפרצה המחלה. לתצהיר יש חשיבות משמעותית אשר תלווה את הליך התביעה בכל שלביה, ואף תוצג בערכאות המשפטיות לאחר מכן במקרה הצורך.


כאשר מגישם בקשה לקצין התגמולים להכרה בנכות עקב פציעה או חבלה, יש לגבות את הבקשה בדוח פציעה ובמלוא המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, או לחלופין בתצהיר המפרט את כלל הנסיבות שהובילו לפציעה.


תביעה בגין החמרה


לאחר הכרה בנכות, יש אפשרות להגיג בקשה מדי חצי שנה להכרה בהחמרה שחלה במצב הבריאותי, או לבקש הכרה בנכות מוסבת אשר נגרמה בעקבות הנכות שהוכרה על ידי קצין התגמולים. למשל, אדם שנפצע במהלך שירותו הצבאי ונזקק בעקבות הפציעה גם לטיפולים בתחום הנפש.


ערעור על החלטת קצין התגמולים


כאשר קצין התגמולים דוחה את התביעה, ניתן לערער על ההחלטה באמצעות הגשת ערעור לבית משפט שלום. בהליך הערעור אפשר להגיש חוות דעת רפואית המוכיחה את טענות המערער, מסמכים רפואיים ועדויות שונות. מלבד זאת, החוק מאפשר הגשת בקשה לעיון נוסף בבקשה הראשונה, ולצרף לבקשה ראיה חדשה או מסמכים חדשים שיכולים להוכיח את הטענה. חוות דעת רפואית יכולה להיחשב ראיה חדשה, כך נקבע על ידי בית המשפט העליון.


ועדות רפואיות של משרד הביטחון וערעור על החלטת וועדה רפואית


לאחר הכרה בנכות על ידי משרד הביטחון, אחוזי הנכות ייקבעו על ידי ועדה רפואית. זה המקום שבו ניתן להציג תעודות רפואיות וסיכומים רפואיים שנערכו על ידי רופאים מומחים, אשר כוללים אבחנות ופירוט בנוגע למצב הרפואי ולשיעורי הנכות. כמו כן, ניתנת הזדמנות לנפגע עצמו לפרט ולדווח כיצד המגבלות הרפואיות שלו משליכות על אופן תפקודו הרגיל.


על כל החלטה שניתנה על ידי הוועדה הרפואית לגבי אחוזי הנכות, אפשר להגיש ערעור לידי הוועדה העליונה. גם על החלטתה של ועדה זו אפשר להגיש ערעור לפני בית המשפט המחוזי, אך זאת בנוגע לסוגיה משפטית בלבד. בית המשפט מוסמך להחזיר את התיק לוועדה רפואית כדי שתשקול שוב את החלטתה.


הליך קבלת התגמולים, שיעור הנכות וההטבות הכספיות


מי שהוכר כנכה צה"ל זכרי לקבל תגמולים וטיפולים שונים בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו. שיעור נכות שנע בין 10%-19%, מקנה זכאות לתגמול כספי בין 50 אלף שקלעם ועד 200 אלף שקלים, וכמו כן הוא זכאי לקבל הנחה בארנונה.


שיעור נכות הגבוה מ-20% מקנה קצבה כספית חודשית למשך כל החיים, טיפולים רפואיים וכן הטבות ברכישת דירה, בלימודים, בהקמת עסק ועוד.


חשוב לזכור כי עלולים להיות קשיים ואתגרים רבים בתביעות מול משרד הביטחון. על כן יש חשיבות רבה לפנות לעורך דין לצורך קבלת ייעוץ וייצוג.