רקע משפטי

 

בהתאם לסעיף 1 לחוק השבות התש"י 1950 (להלן: "חוק השבות"), כל יהודי זכאי לעלות ארצה. בהתאם לסעיף 4א(א) לחוק השבות, הזכויות של יהודי לפי חוק השבות מוקנות, בין היתר, גם לילד ולנכד של יהודי (להוציא אדם שהיה יהודי והמיר את דתו מרצון).

 

חשוב להדגיש כי, הזכות הניתנת מכוח חוק השבות הינה מסויגת בסעיף 4א(ג), וזאת כדי למנוע מצב שבו זכות הציבור לשלום ובטחון תיסוג מפני זכות העלייה של מי שעלול לסכן את בטחונו של הציבור.

 

חוק השבות קובע כדלקמן:

 

"אשרת עולה תינתן לכל יהודי שהביע את רצונו להשתקע בישראל, חוץ אם נוכח שר העליה שהמבקש-

(1) פועל נגד העם היהודי; או

(2) עלול לסכן בריאות הציבור או בטחון המדינה; או

(3) בעל עבר פלילי העלול לסכן את שלום הציבור."

 

עוד קובע סעיף 4א(ג) לחוק, כי הסייגים והתנאים הקבועים לגבי יהודי או עולה בחוק השבות יחולו גם על מי שתובע זכות לפי החוק.

 

בג"צ 5889/09 ליודמילה בונטוב ואלכסיי בונטוב נגד משרד הפנים (טרם פורסם)

 

העותר יליד 1976 אזרח אוזבקסיטאן הגיש בשנת 2002 בקשה לקבלת אזרחות ישראלית מכוח חוק השבות בהיותו נכד של יהודי. לאור עברו הפלילי (עבירות סמים ורכוש) של העותר מסר לו קונסול ישראל בטשקנט כי, בקשתו לקבלת אזרחות ישראלית מכוח חוק השבות נדחתה. בהמשך, פנתה אמו של העותר, שהינה אזרחית מדינת ישראל, בפעם נוספת והגישה בקשה חדשה בפני משרד הפנים הישראלי, אך גם זו סורבה באותו הנימוק.

 

העותרים הגישו את עתירתם לבית המשפט העליון שקבע בפסק הדין כדלקמן:

 

"...הצדדים לפנינו הגיעו להסכמה, והסכמה זו היא חלק מפסק דיננו זה. לפי אותה הסכמה יוכל העותר 2 להיכנס למדינת ישראל ועם כניסתו יקבל מעמד של א'5 למשך שנתיים. בתום שנתיים, אם לא תהיה כל טענה על מעורבתו בפלילים, ישקול המשיב מחדש את שאלת מעמדו, או את הארכת אשרת הכניסה של העותר. בכפיפות לאמור העתירה נדחית ללא צו להוצאות.."

 

לאחר מתן פסק הדין ולאחר קבלת אשרת הכניסה על ידי משרד הפנים התייצב העותר במשרד הפנים המקומי בפתח תקווה, שם קיבל מעמד ארעי מסוג א'5 למשך שנתיים. בכך נסגר המעגל, והעותר ומשפחתו הצליחו סוף סוף להתאחד במדינת ישראל.

 

עורך דין מתן חודורוב הנו בעל ניסיון בהתמודדות, עזרה וסיוע בניהול הליכים שונים מול משרד הפנים. משרדנו מלווה את הפונים אליו החל משלב ההתקשרות לאורך כל שלבי התהליך- ייעוץ, הכנת מסמכים, בקשות והגשתם, ליווי וייצוג בפגישות ותשאולים של משרד הפנים וכלה בהגשת וניהול תביעות מול משרד הפנים בבתי המשפט השונים.