משרד הפנים התנה את כניסת בת זוגו של אזרח ישראלי לארץ בהפקדת ערבות של 150,000 ש"ח

 

חוק הכניסה לישראל התשי"ב-1952 קובע כי, מי שאינו אזרח ישראלי, או בעל אשרת עולה ו/או תעודת עולה, אינו בעל זכות קנויה לשבת בישראל, וכי ישיבתו מותנית ברישיון ישיבה שיינתן לו על פי הדין. הסמכות למתן אותו רישיון ישיבה נמצאת בידי משרד הפנים, כאשר מתחם שיקול הדעת המוקנה בעניין זה למשרד הפנים הינו רחב ביותר.

 

למרות האמור לעיל, חשוב להדגיש כי, שיקול דעתו של שר הפנים והחלטות משרד הפנים בענייני רישיונות ישיבה כפופים למבחני הסבירות המנהלתיים. דהיינו, בבואם של בתי המשפט לבחון את התנהלות וההחלטות, שהתקבלו על ידי משרד הפנים, עליהם לבדוק האם הם נמצאים בגדרו של מתחם הסבירות. לפיכך, בית המשפט יתערב במדיניות ובשיקול הדעת שהפעיל משרד הפנים, רק במקום בו מתגלית חוסר סבירות קיצונית ושימוש לא ראוי בסמכות.

 

מקרה מענין שטופל לאחרונה על ידי משרד מתן חודורוב עורכי דין היה מקרה בו אזרח ישראלי, שנמצא בהליך גירושין מאשתו הישראלית, החליט להזמין את בת זוגו, אזרחית מקסיקו, למדינת ישראל למטרת ביקור.

 

עוד טרם הגעתה של בת זוגו למדינת ישראל פנה האזרח למשרד הפנים בבאר שבע, על מנת להגיש בקשה מסודרת לקבלת אשרת כניסה למדינת ישראל. במעמד זה הוסבר לו על ידי נציגי משרד הפנים כי, אין כל צורך בהגשת בקשה מסודרת וכי מאחר ויש הסכם בין מדינת ישראל למדינת מקסיקו, תינתן לבת זוגו אשרת תייר מסוג ב'2 למשך 3 חודשים, וזאת מיד עם הגעתה למדינת ישראל (בדיוק כפי שקיבלה בת הזוג בביקורה הקודם בשנת 2010).

 

האזרח הישראלי פעל בהתאם להנחיות משרד הפנים וקנה לבת זוגו כרטיס טיסה הלוך וחזור למדינת ישראל. להפתעתו הרבה, כאשר הגיעה בת זוגו לנמל התעופה בן גוריון ביום 7.8.2011 סורבה כניסתה למדינת ישראל, בין היתר, בטענה כי, קיים חשש להשתקעותה במדינת ישראל. ולא רק זאת אלא, נדרשה ערבות דימיונית בגובה של 150,000 ש"ח במזומן, על מנת לאשר את כניסתה.

 

בני הזוג פנו למשרד מתן חודורוב עורכי דין שהגיש מטעמם עתירה בהולה לשחרור בת הזוג ממעצר בנמל התעופה בן גוריון ולאישור כניסתה למדינת ישראל בערבות סבירה, בין היתר, בטענה כי, אין כל חשש להשתקעותה במדינת ישראל מאחר ונכנסה למדינת ישראל בעבר כדין ויצאה כדין. עוד נטען כי, הדרישה להפקדת הערבות עך סך 150,000 ש"ח איננה סבירה ואינה הגיונית בנסיבות העניין.

 

במסגרת הדיון בבית המשפט המחוזי מרכז בפתח תקווה הגיעו עו"ד מתן חודורוב ועו"ד של משרד הפנים להסכמה הבאה:

 

"...א. העותרת 2 תורשה להיכנס לארץ לאחר הפקדת מזומן בסך של 10,000 ש"ח להבטחת יציאתה מן הארץ כדין"

 

ב. העותרת תקבל תחילה אישור כניסה לארץ למשך 60 יום, שתחילתם היום, ולאחר מכן יהיה עליה להתייצב בלשכת המשיב בב"ש לצורך הגשת בקשה להארכת השהייה עד ליום 7.11.2011, הוא מועד חזרתה לחו"ל, לפי כרטיס הטיסה..."

 

כבוד השופט מנחם פינקלשטיין נתן תוקף של פסק דין להסכמת הצדדים ועוד הוסיף וקבע כי, בית המשפט אינו רואה כל מניעה, בהתקיים התנאים האמורים, להארכת שהות בת זוגו של האזרח עד למועד טיסתה חזרה למקסיקו. בכך למעשה קיבל בית המשפט הנכבד את העתירה, את טענות העותרים ואת עמדת משרדנו. להרחבה ראו פסק הדין בעת"מ 12013-08-11 מנדס אלדס ואח' נגד משרד הפנים.

למידע נוסף הינכם מוזמנים להיכנס לאתר משרד מתן חודורוב עורכי דין.