מה אומרים הכללים? לפני הכול, חשוב לדעת כי העובדת עצמה מחויבת להודיע למעסיקה על ההיריון לפחות בחודש החמישי. מכאן והלאה היא מוגנת באמצעות חוקים ותקנות הנוגעים לתנאי ההעסקה, אשר קובעים גם שאסור לפטר אותה אם היא עובדת באותו מקום או אצל אותו מעסיק לפחות 6 חודשים.


זאת, אלא אם המעביד קיבל היתר מיוחד לפטרה ממשרד הכלכלה. כמו כן, אסור למעסיק לפטר עובדת רק מפאת ההיריון, וזאת גם אם היא עובדת אצלו פחות מחצי שנה, וזאת על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחובות תום הלב ביחסי עובד ומעביד.


מה עושה מעסיק שרוצה לפטר עובדת בהיריון?


אם מעסיק מעוניין לפטר את העובדת עליו לפנות למשרד הכלכלה ולהגיש בקשה מיוחדת. זו תיבחן על ידי הממונה מטעם המשרד לחוק עבודת נשים, והיא תיתן לו היתר לפטר רק אם ברור שהדבר לא קשור להריון. אגב, אין זה משנה אם הפיטורים קשורים או לא קשורים להריון - בכל מקרה חובה לפנות בתקופה זו למשרד הכלכלה.


מעבר לכך, כפי שראינו אסור לפטר עובדת רק בגלל הריונה, ומסיבה זו מעסיקים הפונים לקבלת היתר מונים סיבות אחרות (אי התאמה, רשלנות, קיצוצים וכדומה). יש לציין כי החלטת משרד הכלכלה מתקבלת לרוב רק אחרי שנשמעו טענות שני הצדדים, כלומר העובדת והמעביד, ושלעובדת תינתן ההזדמנות להגיב לכל טענה שהועלתה כנגדה.


מעסיק שאינו מרוצה מההחלטות


במידה שמעסיק רוצה לערער על החלטותיה של הממונה לחוק עבודת הנשים, עליו לפנות בתקופה של 45 יום לבית הדין לעבודה. בהליך שיחל ייוצג משרד הכלכלה על ידי הפרקליטות, וינסה להראות את סבירות השיקולים שהנחו אותו באי מתן היתר.


גם העובדת תהווה חלק מההליך המשפטי ועליה להיות מיוצגת על ידי עורך דין מטעמה. ראוי להדגיש כי במרבית המקרים יוותרו ההחלטות על כנן ולא ישונו על ידי בית הדין לעבודה.


מה קורה אם מפטרים שלא כדין?


אם מעסיק מפטר עובדת במהלך תקופת ההיריון מבלי לקבל היתר, הרי שמדובר בפיטורים שלא כדין. במקרה זה יכולה העובדת להגיש תלונה כנגד המעסיק למשרד הכלכלה, שבסמכותו לקבוע סנקציות כלכליות. בד בבד, ניתן להגיש תביעה כנגד המעסיק לבית הדין לעבודה, הכוללת בקשה למניעת פיטורים וכן מתן פיצויים כספיים.


הפיצויים כוללים את המשכורות שאמורה הייתה האישה לקבל מיום פיטוריה ועד תקופה של שלושה חודשים מתום חופשת הלידה. מעבר לכך, ניתן לתבוע פיצויים עקב פגיעה בחופש העיסוק והכבוד, שהובילה לעוגמת נפש, וזאת ללא צורך להוכיח נזקים.


יש להדגיש כי לא נדירים המקרים שבהם בית הדין לעבודה מחייב גם בפיצוי עונשי, לצד המשכורות לעובדת, ושהסכומים מגיעים בקלות לעשרות אלפי שקלים. לבסוף, ראוי לזכור כי פיטורים ללא היתר של עובדת בהיריון עלולים גם להוביל להליך פלילי על כל המשתמע מכך.


על כן, קיימת חשיבות גדולה להסתייעות בעורכי דין המתמחים בדיני עבודה כבר בשלבים המוקדמים, והדבר נכון לגבי המעסיק והעובדת כאחד.