ישנם הרבה מעשים שמזעזעים את האדם מן הישוב ומעוררים את חמת הזעם של הציבור. כמה מקרים חמורים של תאונות פגע וברח גרמו לזעזוע רב ברשות הרבים הישראלית והרשויות, בעידוד נלהב של האזרחים שומרי החוק, יצאו (שוב) למלחמה כנגד התופעה הבזויה הזו של נהגים מסוכנים שלא רק פוגעים בחפים מפשע אלא גם נוטשים אותם לאחר הפגיעה ונמלטים מזירת התאונה.


ייתכן והאדם מן הישוב היה מופתע לגלות שלא כל מי שמואשם בביצוע תאונת פגע וברח, או עבירת הפקרה אחרי פגיעה כלשון החוק, הוא נהג עבריין, רע לב וחסר מצפון או נהג שיכור ומסומם שמסכן את עצמו ואת שותפיו לכביש. למעשה, ניתן להיות מואשם בעבירה הזו גם ללא כוונה, רק בגלל אי ידיעה מספקת של החוק.

 

אי ידיעת החוק בתאונת פגע וברח


אי ידיעת החוק יכולה להתבטא בכמה אופנים, כאשר מדובר בתאונת פגע וברח. הנה כמה מקרים, לדוגמה:


· מקרה א': הולך רגל מתפרץ אל הכביש בניגוד לחוק, עובר במעבר חציה באור אדום או מנסה לחצות כביש סואן באמצע הלילה כשהוא מסומם או שיכור. נהג שיפגע בהולך רגל כזה חייב לעצור ולהושיט לו עזרה. אם הוא לא יעשה זאת, גם אם התאונה אירעה באופן מוחלט באשמת הנפגע, הרי שניתן להאשים אותו בהפקרה אחרי פגיעה. בעיני החוק, אין רלבנטיות לשאלה מי האשם בתאונה.


· מקרה ב': האדם מן הישוב נוסע ברחובה של עיר כשפתאום מישהו נכנס במכונית שלו מאחור. המכה חזקה וברור לאיש שלנו שנגרם נזק למכונית שלו אבל הוא ממהר. הוא מחליט להמשיך בדרכו ולוותר על החלפת פרטים ובדיקה של המכונית. למרבה הצער, כיוון שהיה לו יסוד סביר להניח שמישהו נפגע בתאונה הרי שהוא אשם בעברית הפקרה לאחר פגיעה. היסוד הקובע הוא האם יש סיכוי סביר שהיו נפגעים בתאונה.


· מקרה ג': האדם מן הישוב מנמנם לו בכיסא הנוסע כשלפתע הנהג שלצידו פוגע במכונית אחרת. מסיבה כלשהי הנהג מחליט לברוח ממקום התאונה. הנוסע חוזר לנמנם כי הוא הרי לא הנהג ואין לו אחריות על מה שקורה. הוא וודאי יופתע לרעה כשהוא יגלה שגם הוא מואשם בעבירת הפקרה לאחר פגיעה. גם נוסע במכונית שהייתה מעורבת בתאונה יכול להיות מואשם במעורבות בתאונת פגע וברח.


· מקרה ד': האדם מן הישוב היה מעורב בתאונה והוא בהלם. הוא לא עוצר מיד אלא מתרחק מהמקום. כשהוא מתעשת הוא עוצר בצד הכביש ומדליק סיגריה. הוא עלול להיות מואשם בהפקרה לאחר פגיעה מכמה סיבות:


- הוא לא עצר מיד ליד מקום התאונה אלא התרחק מעט מבלי שיש לו סיבה מוצדקת (תנאי כביש או חוסר רצון לסכן נהגים אחרים יכולים להיות סיבה מוצדקת אבל הלם איננו סיבה מוצדקת).


- הוא לא הזעיק עזרה: לא רק שצריך לעצור ולא לעזוב את מקום התאונה, על הנהג גם מוטלת חובה להזעיק עזרה ולבדוק אם יש נפגעים שזקוקים לעזרה.

 

אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש 


כפי שניתן לראות מהדוגמאות, ישנם לא מעט מקרים שבהם גם האדם מן הישוב עלול לגלות שהוא היה מעורב בתאונת פגע וברח, גם אם הוא לא חשב שזה המקרה. נדמה לי שכולנו זוכרים את האמירה הידועה: אי ידיעת החוק איננה פוטרת מעונש. רק כיוון שחשבנו שזו איננה תאונת פגע וברח, שהרי לא מדובר במקרים הללו שהתקשורת מדווחת עליהם וכולנו מגיבים עליהם בכעס, גם אם מוצדק, אין זה אומר שלא נמצא את עצמנו בפני אישום על עבירת הפקרה לאחר בריחה.


הנסיבות המקלות 


למרבה המזל, ניתן לטעון בבית המשפט טענות שונות ולהצביע על נסיבות מקלות. בתי המשפט בוחנים כל מקרה לגופו, כמובן, ופוסקים בהתאם למקרה. מפסיקות בתי המשפט השונים שדנו במקרים של תאונות פגע וברח, ניתן להעלות שורה של נסיבות מקלות:

 

  • הנאשם איננו אשם בגרימת התאונה.
  • הרשלנות של הנפגע תרמה לכך שהתאונה התרחשה.
  • זוהי העבירה הראשונה של הנאשם.
  • הנאשם עזב את מקום התאונה בגלל לחץ נפשי ולא כי הוא רצה לחמוק מעונש.
  • הנאשם רצה לעצור אבל הרגיש שהוא נמצא בסביבה עוינת ועצירה במקום תסכן אותו.

 

חשוב להתייצב במשטרה ולדווח על התאונה בהקדם 


חשוב לציין שכדי שיהיה ניתן לטעון שעזיבת מקום התאונה נעשתה בגלל לחץ או חשש ולא על מנת להתחמק מעונש, חשוב להתייצב בהקדם במשטרה, במעין מעשה של הסגרה עצמית, כדי להציג את הטענות הרלבנטיות לעניין התאונה. מומלץ מאוד לעשות זאת בליווי של עורך דין כדי שלא לסבך את המצב עוד יותר בגלל אי הכרת החוק והניואנסים הדקים שלו.


המאבק נגד תופעת תאונות הפגע וברח הוא מאבק חשוב שיש לברך עליו ויש לקוות שבזכות המאבק הזה יתמעטו הנהגים המסוכנים בכבישי ישראל. עם זאת, ייתכן ובמהלך המאבק נפגעים גם נהגים נורמטיביים שטעו – למענם נכתבו השורות שלעיל. הכרת החוק והנגזרות שלו יכולות לחסוך לכל אחד הליך משפטי ארוך ולא נעים או, למצער, תוצאות קשות ובלתי רצויות.


עורך דין תעבורה משה רבי מתמחה בתחום דיני התעבורה ועוסק בתחום זה מזה כ-20 שנה. המשרד בן השאר מטפל בנהגים שרשיונם נשלל או לא אושר ע"י משרד הרישוי בהמלצת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, עקב אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, או עקב בעיה רפואית.