זאת הייתה אמורה להיות החוויה המרגשת בחיי ס'- לידת שני בניה התאומים. במקום זאת, היטלטלו חייה לסיוט- בן אחד נולד בריא ואילו השני סובל משיתוק מוחין ועיכוב התפתחותי משמעותי. המשפחה הגישה תביעה בשל רשלנות רפואית חמורה בלידה של הצוות הרפואי בביה"ח הגליל- מערבי נהריה, כשתחשיב הנזק מוערך בכ-20 מליון שקלים.

היולדת, בת 30 ואם לשתי בנות בריאות, הגיעה לביה"ח במהלך אחד מסופי השבוע ללדת את בניה. כלל הבדיקות שביצעה במהלך הריונה ומצבה הבריאותי בעת הגעתה לביה"ח ניבאו לידה תקינה לחלוטין של שני תינוקות בריאים ושלמים. ע"פ כתב התביעה שהוגש, קהות החושים שאפיינה את ביה"ח במסגרת משמרות סוף השבוע ושרשרת המחדלים החמורים שנעשו בטיפול ביולדת הביאו ללידת תינוק פגוע וסיעודי.

כשעה לפני הלידה נרשמה האטה מדאיגה בדופק של אחד העוברים, דבר המחייב ניטור מלא ועקבי. למרות זאת, לא נעשה מעקב רציף אחר מצבו של העובר הנותר ונרשמה לו האטה קשה (ברדיקרדיה) בדופק. הפעולה המתבקשת במצב זה, בעיקר לאור הסיכון הגבוה המלווה כל לידת תאומים זהים, הייתה לבצע את הלידה בניתוח קיסרי.

 

במקום, ניסה הרופא התורן, שהיה מתמחה וחסר נסיון משמעותי לכאורה, בילוד תאומים (עובדה שהסתברה כקריטית לאחר מעשה), למשוך בכוח את התינוק באופן ידני, עוד בטרם נכנס לתעלת הלידה תוך שהוא מסב לס', שלא קיבלה אלחוש אפידורלי, כאבים עזים. "הרגשתי כאילו מישהו קורע אותי מבפנים" ציינה ס' בכתב התביעה. אף לאחר שהחלה ס' לדמם באופן מסיבי, ניסה הרופא ליילד באמצעות מכשיר ואקום, ניסיון שנכשל גם הוא.

בשל מידת הסיכון הגבוהה הכרוכה בלידת תאומים זהים, היה אמור צוות הלידה להעביר את היולדת לחדר הניתוח ולבדוק את מצב העובר כאשר הוא מוכן לניתוח קיסרי מיידי במקרה של סיבוך. בנוסף, היה צורך להעניק לס' אלחוש אפידורלי טרם הלידה בכדי לבצע ניתוח ללא עיכובים במקרה חירום. עפ"י חוות דעת מומחה שצורפה לכתב התביעה, הבדיקה הידנית של הרופא בתוך חלל הרחם, הביאה ככל הנראה לדימום מסיבי ולקריעת השלייה. העובר נכנס למצב של מצוקה קיצונית ואף על פי כן, חלפו כ-25 דקות עד שסוף סוף יולד בניתוח קיסרי.

 

התינוק נולד ללא רוח חיים, ללא דופק ונשימה ורק לאחר החייאה, התייצב מצבו כשהוא נותר סובל מנזק מוחי בלתי הפיך וייאלץ לקבל עזרה, ליווי והשגחה צמודים לשארית חייו.

הרישום הרפואי של האירוע חסר ומלא בתכנים סותרים ומבלבלים ולטענת התביעה, קיימות גרסאות שונות לתיעוד האירוע בבית החולים. על גבי טופס תיעוד האירוע המודפס, הוספו בכתב יד מספר משפטים המעידים לכאורה על ההסבר שניתן ליולדת על הסיכונים הצפויים לה ועל האפשרות בביצוע ניתוח קיסרי. מעדותה של היולדת עולה כי הסברים כאלו לא ניתנו לה כלל. ממשרד הבריאות נמסר כי יש לשקול את בדיקת האירוע במישור הפלילי בחשד לזיוף מסמכים.

הרופא המיילד המומחה בביה"ח טוען להגנתו, כי היולדת היא שביקשה לכאורה לבצע את הלידה באופן וגינלי ולכן הושהה ביצוע הניתוח הקיסרי. מנגד, ברור שהסבר נאות ובזמן לס' באשר לסיכוני הלידה ואפשרויות הניתוח הקיסרי היו מונעים כל נזק. .


עודכן ב: 02/12/2012