מאת זילברמן דן‏
 

שאלה:

 

נפגעתי בתאונת דרכים ונקבעה לי ע"י המוסד לביטוח לאומי נכות רפואית צמיתה, האם קביעת זו תחייב גם את בית המשפט במסגרת תביעה אזרחית שאגיש ?

 

תשובה:

 

טרם אגש לענות על שאלה זו, אבהיר כי כל אזרח במדינת ישראל אשר נפגע פגיעת גוף כתוצאה מתאונת דרכים בה היה מעורב בזמן ותוך כדי העבודה וגם מחוץ למסגרת עבודתו.

 

יהיה זכאי אותו נפגע לפנות לביטוח הלאומי בתביעה נכות עקב תאונה שהתרחשה בזמן ותוך כדי העבודה ו/או בתביעה לנכות כללית.

 

כך או כך כל אחוז נכות אשר תקבע הועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי לאותו נפגע תחייב את בית המשפט בתביעת האזרחית שיגיש לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975 (להלן: "החוק הפיצויים").

 

כדי להבהיר את האמור לעיל נפנה לסעיף 6ב לחוק פיצויים הדן בקביעת דרגת נכות לפי כל דין אחר, כדלקמן:

 

"נקבעה על פי כל דין דרגת נכות לנפגע בשל הפגיעה שנגרמה לו באותה תאונת דרכים, לפני שמיעת הראיות בתביעה לפי חוק זה, תחייב קביעה זאת גם לצורך התביעה על פי חוק זו;

 

ואולם בית המשפט יהיה רשאי להתיר לבעל דין בתביעה לפי חוק זה, להביא ראיות לסתור את הקביעה האמורה, אם שוכנע שמן הצדק להתיר זאת מטעמים מיוחדים שיירשמו"

 

לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי במידה ונקבעה לך נכות עפ"י כל דין אחר למשל מטעם המוסד לביטוח לאומי.

 

יהיה גם בית המשפט מחויב ללכת אחרי קביעה זו ולא יהיה כל צורך בקיום השלב הראשון של התביעה שהיא לקבוע ע"י מומחה רפואי שימונה מטעם בית המשפט האם נותרה לתובע נכות רפואית כלשהי או לא עקב התאונה הנ"ל.

 

ברגע שמתייתר השלב הראשון, כל אשר נותר לבית המשפט הוא לתרגם את נכותו וסבלו של התובע לערך כספי שעל חב' הביטוח לשלם לו.

 

יודגש כי מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין המתמחה בתחום הנזיקין לצורך הגשת התביעה הן למל"ל והן לחב' הביטוח.

 

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
 


עודכן ב: 18/09/2011